2018 meglehetősen botrányos év volt a Facebook számára, és nagyon úgy tűnik, hogy 2019 sem lesz csendesebb, hiszen sorra kerülnek napvilágra a legnagyobb közösségi oldal igencsak megkérdőjelezhető múltbéli praktikái. Decemberben arról számoltunk be, hogy a cég az adatainkon élősködve hízott meglehetősen nagyra, a RevealNews által kiszivárogtatott legújabb dokumentumokból pedig az derül ki, hogy Zuckerbergéket egyáltalán nem zavarta, hogy a mit sem sejtő gyerekek mobiljátékok mikrotranzakcióin keresztül tömik a vállalat zsebét, méghozzá dollármilliókkal.

A közzétett dokumentumok szerint a Facebook alkalmazottak tisztában voltak azzal, hogy a belső levelezésekben csak Friendly Fraudként hivatkozott lehetőségeknek köszönhetően a felnőttek kütyüjeivel játszó gyerekek valódi pénzt költenek a különböző játékokban, sőt a Facebooknál az is teljesen nyilvánvaló volt, hogy mindez főleg azért lehetséges, mert a legtöbb szülőnek lényegében fogalma sem volt arról, hogy a különböző programok hozzáférnek a rendszerben tárolt bankkártya adatokhoz.

A gyerekeknek sokszor fogalma sincs, hogy valódi pénzt költenek egy játékban – Fotó: Pexels

A New York Times cikke szerint a Facebook egyenesen arra ösztönözte a fejlesztőket, hogy éljenek a sokszor nem egyértelmű és megtévesztő mikrotranzakciós megoldásokkal, és a helyzet súlyosságát jól mutatja, hogy 2010 és 2014 között 9%-ra nőtt az ilyen esetekből származó pénzvisszaigénylések száma, ami jócskán meghaladja az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság által még elfogadhatónak tartott 2%-ot.

A Facebook viszont nem foglalkozott ezzel, és csak évekkel később, 2016-ban módosították az erre vonatkozó felhasználási feltételeket, és ekkortól biztosítottak pénzügyi fedezetet arra, hogy kezelni tudják a beérkező visszafizetési igényeket – korábban arra is volt példa, hogy egyszerűen megtagadták a visszafizetést, például egy olyan 15 éves esetében, aki 6500 dollárt költött el a különböző játékokon belül a közösségi oldalon.

Forrás: The New York Times