A Facebook számára egy ideje komoly problémát jelent az álhírek elleni küzdelem, viszont a valótlan információk terjesztése és a szervezett félrevezetés nemcsak a legnagyobb közösségi oldalon probléma, de a vállalat által birtokolt többi szolgáltatásban is, így az Instagramon, sőt még a WhatsApp üzenetküldő szolgáltatásban is. Utóbbi esetében akkora a probléma Indiában, hogy a Facebook kénytelen volt bevezetni egy olyan korlátozást, aminek értelmében egy üzenetet legfeljebb öt alkalommal küldhet tovább egy felhasználó.

Hogy mi szükség erre? Az országban jelenleg is egymilliárd aktív mobilelőfizetést tartanak számon, a lakosok főleg a telefonjukat használva kommunikálnak, és a különböző üzenetküldő alkalmazásokon keresztül szó szerint futótűzként terjednek az olyan álhírek, amik csak tavaly több – nem egyszer ártatlan – ember meglincseléséhez vezetett.

Az érintett platformok közül Indiában a WhatsAppnak van a legtöbb felhasználója, 200 milliónál is több ember, így komoly nyomás nehezedett a Facebookra, hogy valamilyen módon gátat vessenek annak, hogy az üzenetküldő legyen a legnagyobb melegágya a félrevezető vagy teljesen hamis információk terjedésének. A közösségi óriás még tavaly nyáron kezdte el tesztelni az üzenetek továbbküldését limitáló korlátozást, és a napokban terjesztették ki mindenkire.

Konkrétan arról van szó, hogy egy felhasználó egy üzenetet maximum öt alkalommal küldhet tovább, ami jelentős visszalépés a korábbi húszhoz képest, és a Facebooknál meg vannak győződve arról, hogy ez a lépés eredményre vezethet az álhírek terjedésének visszaszorításában. A korlátozás bevezetése ráadásul nem véletlen, hiszen áprilisban választásokat tartanak az országban, és a helyi politikai erők rendszeresen ki is használták, hogy a WhatsApp alkalmas a félrevezető tartalmak villámgyors terjesztésére.

Hogy a korlátozás mennyire veti vissza az álhírek terjedését, az még kétséges, de nem ez az egyetlen platform, ahol a Facebook különböző szigorításokkal igyekszik megőrizni a választások tisztaságát, hiszen pont a napokban írtuk arról, hogy a legnagyobb közösségi oldalakon is korlátozni fogják, hogy kik adhatnak fel politikai hirdetéseket egy adott országban.

Forrás: BBC