Rendhagyó kísérlettel mutatta meg, mekkora káoszt tudnak okozni külföldi trollok a közösségi médián a CISA nevű amerikai kiberbiztonsági ügynökség. Chris Krebs vezérigazgató egy egyszerű tweetben leírta, hogy utálja a gyümölcsöt feltétként, ezzel pedig óriási vitát generált, amibe nemcsak egyszerű internetezők, de egyes állami szervek vezetői is beszálltak.

Néhányan viszont értették a viccet, amit Krebs később pontosan elmagyarázott: az ananászos pizza által kirobbantott óriási vita ugyanis szerinte tökéletesen illusztrálja, hogy hogyan lehet az interneten nem létező problémákból valós vitát generálni, és megosztani az embereket.

Kerbst egy cégen belüli vita inspirálta arra, hogy így mutassa be a hackerek veszélyét. A kampányhoz készült weboldal pedig pontosabban el is magyarázza, hogy működik a dolog, öt lépésre lebontva:

  1. Egy megosztó téma kiválasztása – itt az ananászos pizzáról van szó, de ugyanígy lehet megosztó téma például a bevándorlás
  2. Hamis fiókok generálása, és a vita beindítása ezek által
  3. Szándékos trollkodás és rossz érvhasználat – így akár egy egészséges vita is könnyen toxikussá válhat
  4. A vita átvitele a mainstreambe – ha egy nagyobb konfliktusról megbízható hírforrások is elkezdenek beszámolni, az azt jelenti, hogy még több emberhez jut el a megosztó üzenet
  5. Bevinni a vitát a való életbe – az internetes trollok mögött álló hatalmak gyakran való életbeli tüntetések szervezését is pénzelik/segítik, hogy a társadalmi megosztottság minél jobban elterjedjen

Az orosz trollok ehhez hasonló módszereket alkalmazhattak például a 2016-os amerikai elnökválasztás idején.

Forrás: NBC