Figyelem! Már a facebookos adminok is adatkezelőnek számítanak!

A Facebook-oldalak adminisztrátorai a Facebookkal együtt felelősek az oldalt látogató személyek adatainak kezeléséért. Vitás esetekben az ország adatvédelmi hatósága felléphet az oldal kezelője és a Facebook helyi leányvállalata ellen is – írja a KPMG közleménye, ami az Európai Bíróság döntésén alapszik.

A közlemény emlékeztet, hogy a német regionális adatvédelmi hatóság 2011. november 3-án a Facebook-oldalának felfüggesztésére kötelezte a német Wirtschaftsakademie Schleswig-Holstein online oktatási vállalatot, mivel a cég nem tájékoztatta a felhasználókat arról, hogy a közösségi oldal cookie-k segítségével gyűjti és kezeli rájuk vonatkozó személyes adatokat. A Wirtschaftsakademie jogorvoslattal élt a határozat ellen, miszerint a személyes adatokat a Facebook kezelte, ügyfélként erre nem volt ráhatása, a folyamatot nem tudta ellenőrizni, ezért magát nem tekintette adatkezelőnek. A cég szerint a hatóságnak közvetlenül a Facebookkal szemben kellett volna fellépnie.

A német Szövetségi Közigazgatási Bíróság az akkor még hatályos adatvédelmi irányelv értelmezését kérte az Európai Bíróságtól előzetes döntéshozatali eljárás keretében. Az Európai Bíróság most lezárult eljárásában megállapította, hogy a Facebook amerikai anyavállalata és írországi leányvállalata mellett adatkezelőnek minősülnek a cég oldalainak adminisztrátorai is, mondta el Márkus Fanni, a KPMG ügyvédje.

A magyarázat szerint az ilyen adminisztrátor az oldal beállításával, a célközönség, a hirdetési célok, tevékenységek meghatározásával részt vesz a személyes adatok kezelésében. A bíróság kiemelte, hogy az adminisztrátor kikérheti a követők demográfiai adatait, érdeklődési körükre és szokásaikra vonatkozó adatokat, sőt, földrajzi adatokat is. Ezen adatok alapján képes eldönteni, hogy hol nyújtson különleges kedvezményeket vagy szervezzen eseményeket a látogatók számára. Ez alapján az adminisztrátor is adatkezelőnek tekinthető.

A bíróság ítélete a későbbiekben irányadó lehet a magyarországi Facebook-oldalakkal kapcsolatos adatkezelésekre is, azt valószínűleg a magyar adatvédelmi hatóság is figyelembe fogja venni. Ez azt jelenti, hogy a hazai Facebook-oldallal rendelkezőknek tájékoztatniuk kell a Facebook-oldalára látogatókat az adatkezelésről. Emellett figyelniük kell arra is, hogy adatkezelői minőségükből adódóan biztosítani tudják az érintetti jogok – közöttük a törléshez való jog – érvényesülését.

Forrás: KPMG

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a legérdekesebb újdonságokról, iratkozz fel hírlevelünkre!
(mi sem szeretjük a spam-et, így ígérjük, azt küldeni sem fogunk!)

* kötelező mező