Még le sem csengett a Facebook történetének legnagyobb adatkezelési botránya (Mark Zuckerberget alig két hete hallgatta meg az Európai Parlament), de máris újabb sötét ügyekre derült fény a legnagyobb közösségi oldal háza táján: a cég évekkel ezelőtt több tucat vállalatnak adott egészen komoly hozzáférést a felhasználók adataihoz, többek között olyan hardvergyártóknak, mint az Apple, a Samsung, a Microsoft, az Amazon, de ide tartozik a Royal Bank of Canada és a Nissan is, sőt a cég már azt is elismerte, hogy több kínai vállalatnak (például Huawei) biztosított hozzáférést kényes információkhoz.

És ez még nem minden, hiszen az említett vállalatok nemcsak azoknak az adataihoz fértek hozzá, akik az általuk gyártott készülékeket használták, de az “elérés” kiterjedt ezen felhasználók ismerőseire is, és már egy lista is létezik arról, hogy a gyártók milyen érzékenynek számító információkhoz jutottak hozzá:

  • családi, kapcsolati állapot
  • jelenleg folytatott és korábbi tanulmányok listája
  • jelenlegi és korábbi munkahelyek listája
  • “kiosztott” lájkok
  • oldalkövetések
  • vallási preferencia
  • politikai preferencia
  • bejelölt események listája

A Facebook közleményben reagált a most napvilágot látott adatkezelési eljárására, és a gyártókkal kötött megállapodásokat azzal magyarázzák, hogy ezek az okostelefonok elterjedésekor születtek, amikor még sokkal nehezebb volt egy készülékre Facebook-alkalmazást készíteni. A felhasználói igény viszont már ekkor is jelentős volt a mobilos Facebook iránt, ezért a cég készített egy olyan alkalmazásfejlesztő interfészt, amivel a cégek összerakhatták a saját készülékükön futó Facebookot, és így juthattak hozzá az említett adatokhoz.

A közösségi oldal közleményében persze leszögezi, hogy minden érintett cég aláírt egy megállapodást, hogy nem élnek vissza az így szerzett hozzáféréssel, és a Facebooknak nincs is tudomása arról, hogy ilyesmi történt volna. Mindez csodálatosan hangzik, ugyanakkor a legutóbbi botrányban kulcsszerepet játszó Cambridge Analytica is aláírt egy hasonló szerződést, viszont ez nem gátolta meg őket abban, hogy a legutóbbi amerikai elnökválasztás során fel is használják a megszerzett információkat.

Zuckerbergék a nagy botrányt követően 22 szerződést ugyan felbontottak, de akadnak olyan megállapodások, amik még jelenleg is aktívak – a Facebook szempontjából ez azért kínos, mert a cég korábban úgy nyilatkozott, hogy már 2015-ben megszakították annak a lehetőségét, hogy külső fejlesztők a felhasználók barátainak adataihoz is hozzáférhessenek.

Forrás: Wall Street Journal