A szigetország megelégelte a reklámokat, amelyekben parkolni nem tudó nők, valamint pelenkacserére alkalmatlan férfiak szerepelnek. Ezentúl nem szabad azt se sugallni reklámokban, hogy a takarítás kizárólag a nők feladata, illetve minden egyéb, sokak által jellemzőnek gondolt nemi jellegzetesség ábrázolása is tiltásra került. Nem lehet tehát azt sugallni hirdetéseken keresztül, hogy a különböző nemhez tartozók jobbak, vagy rosszabbak lennének különböző feladatokban, illetve hogy berögzült társadalmi szerepeik lennének.

Forrás: Pixabay

Az angol reklámügyi hatóság még decemberben hozta meg erről a döntést, azonban ekkor még hat hónapnyi türelmi időt adott a cégeknek arra, hogy átszabják a reklámkampányaikat – a tiltás a múlt héten lépett életbe.

A “hagyományos” nemi szerepekkel való reklámozáson kívül olyan hirdetéseket sem lehet ezentúl közölni, ami kapcsolatba állítja a testi adottságokat a szerelmi életben elért sikerekkel – a brit tévénézők ezentúl valószínűleg nem fognak látni kigyúrt, macsó mintaférfiakat, vagy csábító femme fatale-okat a reklámokban.

Nem szabad azt sugallni, hogy a nők rosszabb sofőrök, mint a férfiak

A hatóság lépése egy válasz a közfelháborodásra, amit néhány brit reklám kiváltott az utóbbi időkben. Egy Protein World nevű diétás italmárka például egy bikinis modellel reklámozta a termék fogyasztó potenciálját – ez ellen kb. 70 ezer aláírás gyűlt össze az interneten, követelve, hogy ne sugározzák többet a reklámot.

A reklámügyi hatóság ezután indított egy vizsgálatot az ügyben, amely megállapította, hogy a nemi sztereotípiák használata a reklámokban a nemek való életbeli egyenlőségi lehetőségeire is károsan hathatnak.

Nem ez az első alkalom, hogy a hatóság keményen odacsap a marketingvilágnak. 2016-ban egy Gucci-reklámot tiltottak be, mert abban egy szerintük egészségtelenül vékony modellt szerepeltettek, a következő évben pedig a Rimmel hirdetését vonatták vissza, mert szerintük túlságosan természetellenesen dolgozták meg az utómunkálatokban Cara Delevigne szemöldökeit.

Az Egyesült Királyság egyébként nem az első ország, ami korlátozza a nemi szterotípiákat a reklámok világában –  Belgium, Franciaország, Finnország, Görögország, Norvégia, Dél-Afrika és India is tett erre vonatkozó korlátozásokat a múltban. Norvégiában például 1978 óta tiltva vannak az efféle reklámok.

Forrás: New York Times