Adatgyűjtési gyakorlatának megváltoztatására kötelezte a Facebookot a német szövetségi versenyhivatal, a Bundeskartellamt: a hatóság múlt héten kihirdetett döntésének értelmében a német felhasználók joguk van megakadályozni, hogy az amerikai társaság korlátlanul gyűjtse be a személyes adataikat.

A német versenyhivatal szerint a jelenlegi szabályoknak megfelelően a felhasználók csak azzal a feltétellel regisztrálhatnak a közösségi oldalra, ha az üzemeltető összekapcsolhatja és egy közös felhasználói profilba szervezheti a portál használata közben keletkező adatait a társaság más termékeiben (Instagram, WhatsApp) gyűjtött adataival, és a külsős honlapok, alkalmazások, szolgáltatások használata során keletkező információival.

A németek döntése alapján a legnagyobb közösségi oldalnak ezen változtatnia kell. A versenyhivatal a jövőben is engedélyezné, hogy a Facebook adatokat gyűjtsön a különböző termékein keresztül, ugyanakkor csak akkor szervezheti össze őket a német állampolgárokról, ha a felhasználó ehhez külön hozzájárul. Továbbá a Facebook hatáskörén kívül eső oldalakkal és alkalmazásokkal kapcsolatos adatok is csak a felhasználó hozzájárulásával rendelhetők hozzá az illető Facebook-profiljához.

A versenyhivatal lényegében az adatok szétválasztására kötelezi a Facebookot, illetve szeretné elérni, hogy a társaság ne kötelezhesse a felhasználókat arra, hogy hozzájáruljanak a közösségi portálon kívül keletkezett adataik korlátlan gyűjtéséhez és hozzárendeléséhez a felhasználói profilokhoz. A felhasználók a jelenlegi szabályok szerint vagy elfogadják a Facebook adatgyűjtési és adatfelhasználási gyakorlatát, vagy nem használhatják a közösségi oldalt. Ez kényszerhelyzet, amiben szó sincs az adatfelhasználási feltételek önkéntes elfogadásáról – hangsúlyozta a Bundeskartellamt szóvivője.

A döntésnek ugyanakkor egyelőre nincsenek gyakorlati következményei, és a Facebook vélhetőleg kifogást emel a Bundeskartellamt határozatával szemben, amit hosszas jogi vita követhet, viszont így is komoly lépés, hogy a német szövetségi versenyhivatal igyekszik fellépni a legnagyobb közösségi oldal sokszor megkérdőjelezhető gyakorlatai ellen.

Forrás: Business Insider