Karácsonyhoz közeledve gyanúsan megszaporodtak a lájkvadász oldalak a Facebookon, amelyek ugyanazzal a szöveggel és képpel teszik közzé a különböző nyereményjátékokat.

Gyakran fel-feltűnnek olyan „nyereményjátékok” a Facebookon, ahol általában az új Samsung vagy iPhone készüléket lehet megnyerni, és siralmasan átlátszó szöveget írnak hozzá (például az illető két embertől is megkapta ugyanazt a készüléket, és úgy döntött, az egyiket kisorsolja a rajongók között). Mostanában viszont már ez sem elég, emeltek a téten: egy bizonyos Facebook-oldal például azt ígéri, hogy 1-1 millió forintot sorsol ki 10 ember között, ezért csupán lájkolni kell az oldalt és megosztani a képet.

allando-csalodas-1

Cikkünk írásakor 15 óra alatt a felhívás posztjára több mint 4800 lájk érkezett, több mint 8500-an kommentelték azt, illetve több mint kétezer komment született. Magát az oldalt eddig ötezren kedvelik, pedig a nyereményjátékok itt még nem érnek véget. Lehet nyerni például Playstation 4-et (ami Szlovákiából származik), illetve mivel az illető „kicsit” több pénzt váltott, maradt nála kétezer euró, amit szintén kisorsol (?). Szintén ugyanezen az oldalon egy Skoda Fabiát lehet „nyerni”. Ha ennyi önzetlen felajánlás után nem gyanakodnánk, akkor a botrányos helyesírásnak mindenkinek szemet kellene szúrnia („elselyén”, „lessz”) – de hat óra alatt ezt a bejegyzést is több mint 600-an megosztották.

De nézzünk meg egy másik, hasonló nyereményoldalt, amely november 22-én kezdett el aktívan működni, és alig egy hónap alatt 20 ezer követőt gyűjtött be. Mi lehet a titka? Eddig csupán néhány nyereményjáték van az oldalán, a miénk lehet egy iPhone 6s, egy LG 109 cm-es full HD kijelzőjű TV (aminek az értéke 100 ezer forinttól kezdődik, bár ennyiből sajnos nem derül ki a pontos típus), egy Samsung Galaxy S6 Edge okostelefon, vagy egy konyhabútor.

Állítólag ezt a konyhabútort lehet megnyerni, ha lájkoljuk az oldalt és megosztjuk a képet.

Állítólag ezt a konyhabútort lehet megnyerni, ha lájkoljuk az oldalt és megosztjuk a képet. Te ennyiből meg tudod állapítani, a mérete megfelelő-e, vagy sem?

Ha már konyhabútornál tartunk: gyanús, hogy egy harmadik, szintén mostanában felpörgött oldalon ugyanazzal a szöveggel, ugyanazt a konyhabútort lehet megnyerni. Ezt a képet már több mint 1600-an megosztották – úgy tűnik, legalább ennyi felhasználónak nem gyanús az, hogy nincsenek konkrét paraméterek (például mekkora is a konyhabútor, milyen elemekből áll, vagy hogy éppen milyen a márkája).

Őszintén: Te mihez kezdenél 50 kg darált hússal? Arról pedig még nem is volt szó, hogy honnan származik a hús, hogyan, milyen eljárással tárolják, és hogyan szállítják házhoz. Ha igaz lenne mindez, a NÉBIH munkatársait biztosan érdekelné a háttér...

Őszintén: Te mihez kezdenél 50 kg darált hússal? Arról pedig még nem is volt szó, hogy honnan származik a hús, hogyan, milyen eljárással tárolják, és hogyan szállítják házhoz. Ha igaz lenne mindez, a NÉBIH munkatársait biztosan érdekelné a háttér…

De miért jó kamu nyereményjátékokat indítani a Facebookon?

Puszta lájkolással, megosztással vagy kommenteléssel még semmilyen konkrét információt nem tudnak begyűjteni rólunk (például e-mail cím), tehát az adatbázisgyűjtés kilőve. Nagy valószínűséggel az ilyen adminok célja az, hogy minél hamarabb minél több követőt gyűjtsenek, majd  – vélhetőleg – eladhassák az oldalt. Az oldalak eladását egyébként a Facebook szigorúan tiltja, de ez sokakat nem szokott érdekelni.

Ha az oldal neve például Álommanók rajongói, vagy Szerelmi vakfoltok, akkor szinte biztos, hogy átverésről van szó – ellenőrizhetetlen ugyanis, hogy az ilyen oldalak mögött ki áll. Előfordulhat persze, hogy egy-egy ismert ember a tudtán kívül szabálytalanul indít nyereményjátékot, például megosztásért 15 csomag fehérjeport kínál fel – ilyenkor feltehetőleg tényleg sorsolnak nyertest, aki meg is kapja az ajándékát. Tehát az ilyen játék sem feltétlenül kamu, csak szabálytalan. Mindenesetre ilyenkor is ellenőrizzük: biztos, hogy hivatalos oldalról és nem csak utánzatról van szó?

dreamstime_s_25082515

És ez megéri? Nos, összességében nem valószínű. Azt nem tudni biztosan, mi az árfolyama egy 50-60 ezres Facebook-oldalnak, de az igaz, hogy egy ilyet készen megvenni sokkal kevésbé megerőltetőbb, mint magunktól felépíteni egy ilyen létszámú közösséget. Van viszont egy komoly hátránya: több mint valószínű, hogy a nyereményjátékokra ugró közönségünkből nem fogunk profitálni. Akik eddig azért jöttek az oldalunkra, mert szerettek volna nyerni egy okostelefont, nem fognak például egy hirtelen profilváltás után játékokat vásárolni tőlünk. Főleg, mert az eredeti, 50-60 ezres táborban nagyon vegyesen vannak a követők: a tizenévesektől elkezdve az idősekig minden korosztályt felölelnek ezek az oldalak, valószínűleg vegyesen vannak közöttük egyedülállók és párkapcsolatban élők, stb. Ha maradunk a játékos példánál, akkor nekünk a célközönségünk mindenképp azok a felnőttek lesznek, akiknek van gyermekük, unokájuk (esetleg a rokonságban van gyermek). Látható, hogy az 50-60 ezres oldalnak valószínűleg csak a töredéke lesz az a közönség, aki számunkra releváns, és várható, hogy sikeresen eladjuk nekik a termékünket.

Egy 7 hónapos autó szintén egy megosztásért a miénk lehet. Kár, hogy az autó képeit egy szlovák használatutó portálon is megtalálni. Igaz, ott 2009-esnek írják, és 4300 euróért árulják.

Egy 7 hónapos autó szintén egy megosztásért a miénk lehet. Kár, hogy az autó képeit egy szlovák használatutó portálon is megtalálni. Igaz, ott 2009-esnek írják, és 4300 euróért árulják.

A többi része azért szabályos?

Röviden: nem. A Facebooknak megvannak a maga szabályai arra, hogy hogyan kell játékot szervezni. A használati feltételekben az olvasható, hogy „a részvételhez oszd meg az idővonaladon” vagy „esélyeid növeléséhez oszd meg ismerőseid idővonalán”, illetve „a részvételhez jelöld meg az ismerőseidet ebben a bejegyzésben” jellegű felszólítások nem engedélyezettek. Vagyis a fent említett oldalak összes játéka a Facebook szabályzatába ütközik, mivel a játékban való részvételt az oldal lájkolásához és a megosztásához köti. Arról nem is beszélve, hogy az üzenőfali villámjátékoknak kötelező tartozékuknak kellene lennie egy játékszabályzatnak, amiben többek között az alábbiak megtalálhatóak:

  • ki szervezi a játékot?
  • pontosan mettől meddig tart a játék?
  • mi a nyeremény? (nem elég annyi, hogy konyhabútor, pontos típust meg kell adni)
  • mi a játék menete? (például ha kommentben kell válaszolni egy, a posztban feltett kérdésre, akkor az már megfelel a Facebook szabályainak, míg ha a megosztók között sorsolnak, az szabálytalan)

Nem állítjuk, hogy az összes oldal, ami nem felel meg a szabályoknak, az kamu oldal, az viszont biztos, hogy nem jogszerű, ha hasonló elven működnek, mint a fentebb említettek.

Ha szabályosan szeretnéd működtetni a Facebook-oldaladat, tanácsadásért, árajánlatért fordulj hozzánk bátran!

Néhány ilyen, a nyereményjátékokra épülő Facebook-oldalnak feltettünk pár kérdést a játékaikkal kapcsolatosan, ha választ kapunk tőlük, frissítjük a cikkünket.