Míg régebben a szelfifilterek lényege az volt, hogy minél szebbé vagy viccesebbé tegyék az ember arcát, a legújabbak már inkább futurisztikus, néha pedig horrorisztikus irányba mozdulnak el.

A szelfifilterek kultúrájának változását a The Verge járta körbe cikkében.

Az új irányzat első – és máig legfontosabb – képviselője a Beauty3000 filter, mely valósággal robbant az Instagramon. Az új, futurisztikus, az arcot minimálisan megváltoztató filter tökéletesen szolgálta ki azokat, akik már unták a cicafüleket és kutyanyelveket, de azokat is, akik szerettek volna kreatívabban megjelenni a közösségi média felületeken, ám ezt eddig nem tehették meg, mivel nem volt rá megfelelő lehetőségük. A filter nem változtatta meg drasztikusan az arcot, mégis szebbé és különösebbé tette azt, miközben nem a klasszikus szépségideálokra vagy vicces tényezőkre épített, hanem inkább egy jövőbemutató, sci-fi felé tendáló irányba építkezett.

Ám volt a Beauty3000-nak egy másik fontos tényezője is: nem az Instagram készítette, hanem Johanna Jaskowska dizájner. Jaskowska az egyik résztvevője az Instagram béta programjának, melyben a lelkes felhasználók saját filtereket hozhatnak létre, melyet aztán követőik számára is elérhetővé tehetnek. A program tavaly májusban indult és októberig tartott, de a filtereket a nagyközönség valamiért csak most kezdte el felfedezni. Most viszont nagyon.

Mindenesetre a megannyi bátor dizájner különös színt adott a szelfikultúrának. A filterek eddig két fő vonulatot követtek: az ember vagy „viccessé” válhatott velük – már, ha egy állati testrész olyan gazdag humorforrás lehet – vagy átalakíthatta arcát a modern szépségtrendeknek megfelelően: nagy fényes szemek, V alakú arc, tükörsima bőr. Ám az új kreátorok inkább a különleges látványra törekednek és bátran építik be az underground kultúra elemeit. Sci-fi hangulat, horrorisztikus elemek, különleges torzítások… Sőt, jellemző, hogy inkább eltakarják a felhasználó arcát: akár fényekkel, akár teljes maszkkal, akár gyémántból készült kezekkel… Vagy pedig aranyszínű hotdogokkal. Vagyis a humorforrás itt is jelen van.

„Nem igazán célom az, hogy még szebbé tegyem az Instagram influencereket” – mondja Mate Steinforth, akinek filterei robot szerű külsőt kölcsönöznek a felhasználóknak.

https://www.instagram.com/p/Bsx6gvynOC8/

Bár a filterek különböző felhasználóktól érkeznek, mégis láthatunk jól megragadható trendvonalakat. Mindez nem véletlen: a dizájnerek egy zárt Facebook-csoportban vitatják meg egymással, hogy ki milyen filteren dolgozik, vagyis inspirálják és segítik is egymást, egyfajta közös alkotói műhelyként működve.

A filterek kétféleképpen érhetők el. Vagy Instagram Stories-ban a filtert felhasználó kontentnél, vagy pedig úgy, ha bekövetjük a filter dizájnerét. A követés után a filterek pedig elérhetővé is válnak a Stories kreációjánál.

Ez a rendszer pedig remek lehetőség a kreátoroknak is, akik hirtelen óriási népszerűségre tehettek szert. Brenda Cardenas dizájner a program kezdetekor 120 követővel rendelkezett, ma ez a szám 25.000 növekedett, Tomas Posse pedig 1000-rel kezdte, ma pedig már 162.000 követőnél tart.

Bár a dizájner filterek új trendet indítottak el, egyelőre egyik újdonság sem tudott akkorát robbanni, mint a Beauty3000. Az Instagram a filterek elkészítésére fejlesztett Spark AR Studióban ad tippet arról, hogy mitől is jó egy filter – nem lesz tőle arcunk felismerhetetlen, több arcot is kezel, hagy helyet a háttérnek – a kreátorok szerint nem igazán van titka a befutott filtereknek: „Nem hiszem, hogy van bármilyen recept arra, hogy egy filter sikeres legyen.” – mondja Steinforth, a program egyik kreátora – „Teljesen véletlen.”

https://www.instagram.com/p/BvNR6kDBRVx/

A modern filtereket jelenleg leginkább Európában és Oroszországban használják, az USA-ban annyire nem terjedtek el – lehet, csak egy influencerre várnak, aki majd posztol velük. De azt is figyelembe kell venni, hogy az Instagram effektjeinek használata továbbra is kicsit komplikáltabb, illetve nem mindenki számára szimpatikus az sem, hogy felhasználókat kell bekövetni egy-egy filter használatához. És persze tegyük hozzá azt is, hogy a filter bizniszben továbbra is a Snapchat vezet, ahol még játszani is lehet velük. És egyszerűbb a használatuk is.

De a jövő minden bizonnyal az Instagrammé, ezen a területen is. A Snapchaten jelenleg több mint 300.000 filter kering, ami már bőven a feldolgozhatatlan és átláthatatlan kategória. Bár az Instagramon kevesebb a filter, de a Stories napi felhasználóinak száma már 500 millió közül mozog – szemben a Snapchat 186 milliójával. Vagyis nincs mese, a szelfikultúra új trendjei egy idő után mindenképpen az Instagramon fognak megszületni.

Ezt pedig a robotarcok tökéletesen példázzák.