Szeretnéd elköteleződésre ösztönözni a Facebook rajongóidat? A jelenlegi statisztikáid javításra szorulnak? A „Story Bump” megjelenése óta még fontosabbá vált, hogy a rajongóid lássák az oldalad állapotfrissítéseit. A hírfolyamban való láthatóságod pedig soha nem függött még olyan mértékben az elköteleződéstől, mint most. Különböző poszttípusok használatával és néhány tartalomkorrigálás után felhozhatod az elköteleződést arra a szintre, amit szeretnél. A Social Media Examiner cikkének 26 tippjét hoztuk el Neked.
1. Mutasd az utat az olvasóknak az új cikkhez!
A rajongóid sok tartalmat látnak a hírfolyamukban egy nap alatt és egy nagyszerű cím nem mindig elég az elköteleződés kiváltására, amit a Facebookra posztolt cikked elérhet.
Amikor állapotfrissítést készítesz a Facebook oldaladon és tudatod az olvasóiddal, hogy új tartalom született, írj bele egy részletet a szövegből, vagy tegyél fel egy kérdést, ami a cikkre utal, hogy még több kattintást, lájkot, hozzászólást vagy megosztást érj el!
Ebben a posztban a szerző a cikkben leírt tippre reagált, hogy felkeltse az olvasók érdeklődését és elérje, hogy kattintsanak az egész tartalomért:
2. Egyensúlyozz a különböző típusú tartalmakkal!
Ha minden tartalomdarab, amit kiteszel Facebookon, ugyanazt a hatást vagy érzetet kelti, logikus, hogy a rajongóid egy idő után mindet passzolni fogják, hogy valami mást, valami érdekesebbet találjanak.
Ennek elkerülése végett több formában is ossz meg tartalmakat a Facebook oldaladon! Kísérletezz fotókkal, videókkal, linkekkel és kérdésekkel, majd kövesd az elköteleződés alakulását az Elemzésekben, hogy lásd, mely típusú posztok teljesítenek a legjobbak (erről többet olvashatsz a 7. pontban)! Válaszd ki a top bejegyzéstípusokat és variáld azokat a jövőbeli frissítésekben!
A Storify is szeretné elkerülni, hogy olyan hírfolyama legyen, ami szinte csupa egyforma tartalomból épül fel, ezért használnak nagy fotókat leírásokkal és kisebb képeket linkelt cikkekkel.
3. Úgy posztolj, hogy átkattintást érj el!
Önmagában az, hogy posztolsz egy linket az oldaladra, nem fog sok kattintást generálni.
Mozgasd meg a rajongóidat: vidd őket a Facebook oldaladról a saját alkalmazásodhoz vagy tartalmadhoz különböző felhívások kombinációival a posztjaidban!
A Lowe’s nemrég sok kattintást generált egy linkre, amikor az állapotfrissítésükkel arra bátorították a rajongókat, hogy részt vegyenek egy színekre és személyiségtípusokra vonatkozó kvízben.
4. Készíts örökzöld tartalmakat!
Ha a tartalmadat a trendek diktálják, látni fogod, hogy amint egy trend idejétmúlttá lesz, úgy csökken az érdeklődés a tartalmad iránt is.
Az örökzöld tartalmak azonban legalább 6-12 hónapig relevánsak maradnak. Hozz létre néhány ilyet és mindig lesz valamid, amivel elköteleződést generálhatsz a Facebookon!
A Hubspot „36 nagyszerű közösségi média blog, amit mindenkinek olvasnia kellene” címmel posztolt egy cikket még 2010 tavaszán, de az még most is hasznos és releváns.
5. Fejezd ki magadat hangulatjelekkel!
Az egyszerű szövegekkel nem mindig lehet kifejezni az emberséget, a lelkesedést vagy bármilyen érzelmet, ami megbújik a poszt mögött.
A Hubspot számolt be arról, hogy „valami olyan egyszerű dolog, mint egy mosolygós hangulatjel a posztodban, megnövelheti a lájkok számát 57 százalékkal, a hozzászólásokét 33 és a megosztásokét szintén 33 százalékkal, szemben azokkal a posztokkal, amelyekben ilyenek nem szerepelnek”.
Mutasd meg a személyiségedet és segítsd a rajongókat a kötődésben: használj hangulatjeleket a státuszfrissítéseidben!
A Zappos egyik posztjában egy szívecske szerepelt és 718 lájkot, 22 megosztást és 8 hozzászólást ért el 22 óra alatt. Összehasonlítva a márka többi, aznap kitett posztjával, a szívecskés volt a legkedveltebb.
6. Keress és ossz meg időszerű tartalmakat!
Az elköteleződés az elköteleződés és a tárgy, ami hajtja azt, nem kell, hogy mindig a tiéd legyen.
Ha van egy sztori, amiről tudod, hogy a közönségedet érdekli, oszd meg a részleteket a rajongóiddal! Például mondd el nekik, hogy részt veszel majd egy üzletági konferencián, majd posztolj az eseményről, hogy több lehetőséget biztosíts az elköteleződésre!
Amikor a Rex Sox megnyerte a világbajnokságot, a The Boston Globe tudta, hogy az olvasóit érdekli a téma, így megosztották az információkat a Red Sox parádéjáról Bostonban. A parádé napján folytatták a posztolást és remek forrássá váltak azok számára, akik követték az eseményt.
7. Nyerj betekintést a Facebook statisztikákba!
Azok az oldalak, amelyek vakon posztolnak tartalmakat anélkül, hogy többet tudnának arról, miként reagálnak a rajongóik, kínos helyzetbe kerülhetnek és visszaesést tapasztalhatnak az elköteleződési mutatókban.
A Facebook oldalak Elemzések szekciójában kulcsfontosságú információk találhatóak meg, amelyek elárulják, mely típusú tartalmakat kedvelik a rajongóid, melyeket látják a legszívesebben az oldaladon.
Használd ezeket az adatokat, hogy meghatározhasd, mely posztokkal érhető el nagyobb elköteleződés és ehhez szabd a tartalmaidat!
8. Legyen B terved!
Néhány hónappal ezelőtt a The New York Times weboldala összeomlott és szükségük volt egy alternatív tervre. A Facebook jegyzetekhez fordultak, ahol teljes hosszában közöltek sztorikat a saját oldalukon.
Habár nem az optimális formátum egy hosszú szöveg olvasására, a fő tanulság itt, hogy mindig keresd a megoldást! A The New York Times is képes volt kapcsolatba lépni a közönségével ebben az időszakban, méghozzá Facebookon.
9. Használj Facebook alkalmazásokat!
A versenyektől az események listázásáig és az email feliratkozásokig, az egyéni alkalmazások számos lehetőséget biztosítanak az elköteleződés kiváltására, ám sok oldal mégsem él ezekkel.
Andrea Vahl remek összefoglalót írt 8 testreszabható Facebook alkalmazásról, amelyekkel megfoghatod a rajongóid figyelmét. Használd ezeket, hogy forgalmat és elköteleződést hajts, amikor közvetlen linkkel vezeted ide a rajongóidat a posztjaidból, egy blogbejegyzésből vagy akár Twitterről!
A Social Media Examiner a Heyo alkalmazását használja Facebookon, hogy bemutassa a rajongóinak a podcastokat:
10. Csatlakozz a beszélgetéshez útközben!
A közösségi média siker nagy részét teszi ki az, hogy konzisztensen tudsz beszélgetést folytatni a közönségeddel. Ha menet közben dolgozol, de a Facebook oldaladat csak az asztalról kezeled, azt kockáztatod, hogy fontos történésekről maradsz le!
A Facebook adminisztrátoroknak nem kell magukat a székükhöz kötözni, hogy minden pillanatban tudjanak posztolni és reagálni a rajongóknak. A „Facebook Page Manager” iOS és Android eszközökön is fut és segít megtekinteni az oldal tevékenységeket, az Elemzéseket, valamint a rajongóknak is válaszokat adhatsz a mobil eszközödről.
11. Tudd, hogyan érdemes használni a képeket!
Bár sok üzlet használ képeket a posztjaiban, érdemes lehet utánanézni, milyen hatással vannak a különböző stílusú fotók a Facebookon történő elköteleződésre. A Taggs egy érdekes tanulmányt állított össze, melyben azt javasolják a kereskedőknek, hogy készítsenek vizuális tartalomra vonatkozó stratégiát is – ehhez pedig vegyék figyelembe egyedi márkaidentitásukat, objektíváikat és a közönségüket. Néhány részlet a beszámolóból:
- A felhasználók jobban szeretik azokat a termékfotókat, amelyeken nincsenek emberek, így könnyebb elképzelniük a termék viselését vagy a birtoklását.
- Azok a képek, amelyeken egy-egy testrész látható csak, így például kezek és lábak, több Facebook lájkot hozhatnak.
- Ha a kereskedelmi üzleted rendelkezik olyan egyedi márka elemekkel, mint például a Victoria’s Secret ismert modelljei, akkor azok a képek, amelyeken emberek láthatóak, segíthetik az elköteleződés növelését.
Kísérletezz a képekkel ezeket figyelembe véve és ne felejtsd el megnézni, hogyan teljesítenek az egyes típusok az Elemzésekben elköteleződés szempontjából! Az ott tanultakhoz pedig alkalmazkodj megfelelően!
Az Old Navy e két példájában látható az elköteleződésbeli különbség.
Ez a poszt 11,275 lájkot és 137 megosztást kapott:
Összehasonlításképpen pedig itt van egy képposzt emberekkel (illetve technikailag eggyel), amely csak 1315 lájkot és 48 megosztást ért el:
12. Figyeld, mit csinál a többi márka!
Sok hasznos információhoz juthatsz úgy, hogy figyeled, mivel foglalkozik a többi márka és vetélytárs. Nézd meg, hogyan kezelik az oldalukat és mit szeretnek a vevőik, mit osztanak meg, majd alkalmazd a sikeres stratégiáikat a saját oldaladon!
A Krispy Kreme Doughnuts például egy posztban üdvözölte a sütőtök szezonjának indulását novemberben. Néhány nappal korábban pedig a Dunkin Donuts már szemfülesen tudósított a Nemzeti Sütőtök Napról és sokkal több lájkot, valamint megosztást gyűjtött.
A reakciókra alapozva, amelyeket a Dunkin Donuts elért, feltételezhetjük, hogy a Krispy Kreme cégnek oda kell majd figyelnie a Nemzeti Sütőtök Napra 2014-ben.
A Krispy Kreme Doughnuts 3344 lájkot és 282 megosztás kapott:
A Dunkin Donuts pedig 20,171 lájkkal és 1574 megosztással gazdagodott:
13. Kezeld helyesen a képposztokat!
A képek sok figyelmet szoktak kapni, ami a Facebook elkötelződést illeti, de nem mindegy, hogyan teszed közé azokat: vonzhatják és taszíthatják is a rajongóidat.
Ahelyett, hogy egy rakás képet töltenél fel egyszerre az oldaladra, adj magadnak időt és kísérletezz néhány egyszerű feltöltéssel! Tegyél közzé továbbá kollázsokat és albumokat is, hogy meglásd, melyiket preferálják a rajongóid!
Darren Rowse például úgy találta, hogy a közönsége azt kedveli a legjobban, ha időt szán sok-sok kép feltöltésére egy albumba.
A Digital Photography School albumának remek fotói 610 lájkot és 113 megosztást értek el:
14. Vedd észre, mikor vannak online a rajongóid!
Azok az oldalak, amelyek akkor posztolnak, amikor a rajongóik nincsenek is online, alacsony elköteleződési mutatóktól szenvednek.
Az egyik leghasznosabb információ, amit tanulhatsz a Facebook Elemzésekből az, mikor vannak online a rajongóid. Ehhez kattints az Elemzésekre az admin panelben, majd a Bejegyzésekre!
Ebben a példában a grafikon azt mutatja, hogy az oldal rajongói nagyobb számban vannak jelen délelőtt 10 és 11 óra között. Ezért a posztjaikat érdemes 10 óra után közzétenni.
15. Optimalizáld a közösségi média címkéket a Facebookra!
Ha optimalizálod a blogbejegyzéseidet közösségi média címkékkel, a posztjaid nagyobb valószínűséggel fognak felbukkanni a keresési találatokban, amely javíthatja az elköteleződésedet.
Amikor a rajongók megosztják a bejegyzésedet Facebookon, azt kell ellenőrizned, hogy minden szükséges metaadatot hozzáadtál az oldaladhoz.
Négy ilyen tulajdonság van minden oldal esetében: a cím, a tárgy típusa, a kép és a kanonikus URL. A címkék határozzák meg, milyen szöveg jelenik meg a képben, a címben és a leírás kódjaiban. Fontos, hogy kis képek minimum 200×200 pixel méretűek legyenek, mert a Facebook ezt támogatja!
Hogy lásd, jól optimalizáltak-e a posztjaid Facebookra, nézd meg KnowEm oldalát!
16. Használj „call to action” felhívásokat!
A „call to action” (CTA) gyakorlására nincsen egyetlen jó módszer, többféleképpen mondhatod el az olvasóidnak, mit vársz tőlük legközelebb.
Viszont egyik jobban működhet a másiknál a saját rajongóid esetében, ezért figyelj rá, hogy a CTA terved egyezik azokkal a célokkal, amelyeket az olvasód számára tűztél ki.
Jayson DeMers ismertetett korábban néhány CTA technikát:
- CTA az elköteleződés ösztönzésére – „Kérlek, szánjatok egy percet egy hozzászólásra vagy a gondolataitok megosztására!”
- CTA, hogy másik tartalomhoz vezesd az olvasót –„További információkért iratkozz fel az e-könyvünk letöltésére!”
- CTA, az email feliratkozások növelésére – „A rendszeres értesítésekért iratkozz fel heti hírlevelünkre!”
- CTA, hogy továbbvigyék a tartalmat – „Nézd meg ezt a videót további részletekért arról, hogyan segíthet ez a termék az üzleted fejlesztésében!”
- CTA az eladásokért – „Hogy azonnal hozzáférhess a tréninghez és az összes bónuszhoz, kattints ide!”
Nézz bele a Facebook Elemzésekbe, hogy megfigyeld a korrelációt a nagyobb CTA elköteleződést generáló posztok és a szövegezés között, amelyet a posztjaidban használtál!
Itt egy példa egy eladás-orientált „call to action” felhívásra:
17. Készíts kvízt a rajongóidnak!
Nehéz megtörni a jeget vagy őszinte beszélgetést indítani, amikor nem ismered a másik embert (vagy a rajongót) az asztal másik oldalán.
Hogy többet tudj meg a rajongóidról és elköteleződésre bátorítsd őket veled és más rajongókkal is, tegyél fel nekik kérdéseket, hogy megoszthassák, mi érdekli őket és mivel foglalkoznak szívesen a szabadidejükben.
A Nemzeti Családi Műveltség Napján a Social Media Examiner így posztolt az amerikai rajongóknak: „Mondjátok el, mit olvastok a hétvégén!”.
18. Olvass arról, mit csinálnak mások Facebookon!
A közösségi média marketing művészet és tudomány egyszerre. Ami pedig mindig hasznos lehet, ha körülnézel az ügyben, mivel foglalkoznak mások Facebookon, valamint utána olvasol a nagy márkák tevékenységének és az esettanulmányoknak, amelyekből sokat lehet tanulni.
Csak néhány jó olvasmány a témában eredetiben:
- A Facebook szerint ez a 20 márka a legjobb a közösségi hálózatban
- A 6 legjobb dolog, amit ma a cégek tesznek Facebookon
- 5 Facebook taktika sikeres márkáktól
- Mit csinál az 5 leginkább nyüzsgő márka Facebookon?
Ezen kívül mutatunk egy nagyszerű példát, amelyet az Oreo 100. születésnapi kampánya alkalmából készített a DraftFCB ügynökség: 100 napon át minden egyes napon posztoltak valami relevánsat, mígnem 195 százalékkal emelkedtek a Facebook interakciók.
Nézd meg ezt a videót, hogy többet tudj meg a kampányról:
19. Kérdőívrajongók a Facebookon
Szinte mindenki szereti megosztani a véleményét. A kérdőívek pedig arra jók, hogy a rajongóid hallathassák a hangjukat és egyúttal elköteleződést is mutassanak.
Kérdezz bármit onnan kezdve, hogy „Melyik a kedvenc színed?” addig, hogy „Kire fogsz szavazni a következő választásokon?” [az oldalad profiljától függően]. A bónusz pedig az, hogy miközben a rajongóid megosztják a preferenciáikat, információt szerzel róluk, ami segít jobban targetálni a posztjaidat.
Sokféle harmadik feles kérdőíves alkalmazás van, amelyet használhatsz, például a Polldaddy vagy a Poll. Utóbbi kezelőfelülete így néz ki:
20. Tölts fel videót!
A videó egyre fontosabb formátummá válik azon márkák életében, amelyek szeretnének kapcsolatban lépni közönségükkel.
Idén a Socialbakers tanulmányából tudhattuk meg, hogy a közvetlenül a Facebookra feltöltött, videókat tartalmazó posztok 40 százalékkal magasabb elköteleződést értek el, mint azok, amelyekben egy YouTube videót linkeltek be.
Kísérletezz azzal, hova töltöd fel a videóidat, és ha eltérést tapasztalt az elköteleződési szintben, amikor állapotfrissítésként posztolsz, tudni fogod, hol változtass!
Ez a státuszfrissítés egy olyan videót mutat, amelyet közvetlenül egy Facebook oldalra töltöttek fel:
Ez pedig egy poszt, amely egy YouTube-ra feltöltött videóról szól:
21. Frissítsd az oldalad névjegyét!
Egy kitöltetlen névjegy azt az érzetet keltheti a leendő és még a létező rajongókban is, hogy valami nincs rendben. Amikor ez történik, az elköteleződésük is visszaesik.
Látogasd meg gyakran az oldalad névjegyét, hogy elvégezd a szükséges változtatásokat, legyen szó új email címről, termékfrissítésről vagy egy életeseményről!
A Social Media Examiner 4. évfordulóját jelölte meg életeseményként a névjegyén:
22. Variáld az online jelenlétedet!
Néha a legjobb tervek is porba hullanak. A legfontosabb dolog rugalmasnak maradni, ha arról van szó, hol töltöd az idődet online, emellett erős, aktív jelenlétet kell kialakítanod azokban a közösségi hálózatokban, ahol a vásárlóid és leendő ügyfeleid megtalálhatóak.
Talán vannak személyes kapcsolataid Twitteren és Pinteresten, de lehet, hogy a vevőid inkább Facebookon töltik az idejüket. Jó ötlet, ha variálsz egy keveset, hogy idővel meglásd, melyik kombinációval lehet elérni a legmagasabb szintű elköteleződést.
Ott keresd az elköteleződést, ahol az ügyfeleid vannak, akik hajlandóak kapcsolatba lépni veled!
23. Bővítsd az elérésed időzített hétvégi posztokkal!
Ha a célközönséged hétvégén is online van a szabadidejében és Te nem posztolsz, lemaradsz az elköteleződés kiváltásáról.
Időzíts posztokat a hétvégére is és várd felkészülten az esetleges kérdéseket, amelyek elsőnként bukkanhatnak fel hétfő reggel. Sőt, ami még jobb: találj valakit, aki szemmel tudja tartani a hétvégi aktivitást és reagál is, amikor szükség van rá.
Egy poszt időzítéséhez csak kattints az óra ikonra az állapotfrissítésedben:
24. Vizsgáld élőben a hozzászólásokat és megosztásokat!
Néhány egyébként aktív Facebook oldal adminisztrátor bűnös abban, hogy lemarad az „akcióról”, miután közzétett egy bejegyzést.
A Studies kimutatta, hogy a lájkok, megosztások és hozzászólások általában a posztolást követő egy órában születnek.
Nézz vissza minél hamarabb és gyakran, hogy lásd, elköteleződést mutatnak-e a felhasználók az állapotfrissítésed iránt! Így megválaszolhatod a felmerülő kérdéseket és további elköteleződést válthatsz ki.
A Zappos egyik rajongója délután 2 előtt szólt hozzá ehhez a poszthoz, a Zappos pedig 6 perccel később már reagált is:
25. A Facebook promócióid vásárlói adatokat biztosítanak
A Facebook promóciók, amelyeket harmadik feles alkalmazásokkal hoztál létre, egy extra előnyhöz juttatnak: olyan felhasználói adatokat gyűjtenek össze, mint kor, nem, lakhely és az adott személy Facebook lájkjai (amelyek a Facebook Open Graph-ján keresztül elérhetőek).
Ezen információk segítségével a márkák analízis alá vethetik, kik a felhasználóik – majd küldhetnek targetált emaileket a felhasználók szegmentálásával. Használd ezt a taktikát, hogy további elköteleződést stimulálj a szegmentált felhasználói listákból!
A kikötés azonban az, hogy meg kell felelned a Facebook adatgyűjtésre és azok felhasználására vonatkozó szabályzatának.
Itt láthatóak egy Facebook promóció adatmezői:
26. Érd el a felhasználókat mobil alkalmazás hirdetéseken keresztül!
Ahogyan folyamatosan növekszik azoknak a száma, akik mobil eszközről használják a Facebookot, egyre inkább prioritás sok márka számára az ő elérésük.
A Facebook nemrég jelentette be, hogy új lehetőségeket biztosítanak majd azok elérésére, akik meglátogatták a weboldaladat vagy a mobil alkalmazásodat, az egyedi közönségek funkción keresztül. Ez kezdetben csak néhány limitált számú tesztpartner számára lesz elérhető, de a következő hónapokban globálisan is bevethetővé válik.
Használd ezeket az alkalmazás hirdetéseket, hogy emlékeztesd a visszatérésre azokat az embereket, akik letöltötték a Facebook alkalmazásodat, de már egy ideje nem használták!
Te jössz!
Ez csak néhány javasolt módszer arra, hogy igazíts a tartalmaidon és megváltoztasd a közzététel mikéntjét a Facebook rajongókkal való erősebb elköteleződés reményében. Próbálj ki néhányat és figyeld meg, melyik kelti fel a rajongóid érdeklődését, majd a nyerteseket ad hozzá a stratégiádhoz!
Esetleg már tudod, melyik tippet fogod bevetni? Milyen egyéb ötleted van az elköteleződés növelésére? Írd meg egy hozzászólásban!