A becslések szerint legalább 300 ezren olvasnak novellákat az Instagramon – írja a Fastcompany. A New York-i közkönyvtár 2018 augusztusában gondolt egy merészet, és a megszokott instasztorik helyett szöveges tartalmat jelenített meg a történeteiben. Először az Alíz Csodaországban kis képernyőre optimalizált, és animációkkal színesített változatát élvezhették a követők, azóta pedig már több mint 300 ezer rendszeres olvasójuk van.

A cél ezzel az újszerű megoldással az volt, hogy minél több emberhez juttassák el az irodalmat, az alapötlet pedig az, hogy ha az Instagram felhasználói nem mennek el a könyvtárba, akkor a könyvtár megy el hozzájuk. A könyvtár szerint nekik teljesen mindegy, hogy az emberek hol akarnak olvasni, ezzel a módszerrel odaviszik az irodalmat, ahol éppen a felhasználóik vannak.

Az ötlet annyira sikeres lett, hogy azóta 120 ezer új követőt nyert a könyvtár, és kétségtelenül egy új trendet indítottak el. Egyre többen gondolták tovább a könyvtár alapötletét. Az Ambient Literature például a helyadatok, időjárás vagy akár a napszakok alapján dob fel novellákat a felhasználóinak.

Az Instagram nem arra lett kitalálva, hogy egész könyveket tegyenek közzé, és az instasztorik elkészítésekor is nagyon oda kell figyelni olyan apróságokra is, mint például, hogy mekkorák a betűk, milyen a háttér, és persze nem is érdemes túl hosszú tartalmat sztorikra szabdalni. A tapasztalatok szerint az olvasók viszont szeretik a kis animációkat, és ez lehetőséget ad arra is, hogy különböző illusztrátorokat kérjenek fel, hogy minél jobban felkeltsék a felhasználók figyelmét, és kihasználják a platform adta lehetőségeket. Az is egyértelművé vált, hogy az instasztorik azon tulajdonsága, hogy a sarokra kattintva nem ugrik tovább a következő sztorira a képernyő, kifejezetten hasznos a novellák esetében is, így a felhasználó egyfajta fordított lapozással úgy ugrik a következő oldalra, ha felemeli az ujját. Ennek érdekében egy hüvelykujj pihentető állomást is beépítettek a dizájnba, hogy a felhasználók számára is egyértelmű legyen, hogyan lépkedhetnek egyszerűen az oldalak között.

A könyvtár és a mögöttük álló kreatív ügynökség szerint egyértelmű, hogy a felhasználók szeretik és értékelik, ha kreatív módon kezeli egy cég az instasztrorikat. Ők a jövőben egyre több tartalom Instagramra optimalizált kiadásán gondolkoznak, és olyan megoldásokon, ami egy részlet után talán közelebb visz ahhoz, hogy az egész könyvhöz kedvet kapjon a felhasználó. Továbbá azt remélik, hogy a sikereikből tanulva más könyvtárak, vagy akár teljesen más szektorban működő cégek is kedvet kapnak ahhoz, hogy valami teljesen újat vigyenek az instasztorik világába.