A QVC egy televíziós vásárlási csatorna, amely 1993-ban indult az Egyesült Királyságban. Azóta is óriási sikereket arat. A QVC a minőség (quality), érték (value) és a kényelem (convenience) szavakból áll össze. Szolgáltatása nagy mértékben a bizalomra épül, valamint a közönség meggyőzéséről szól, hogy a nézők vásároljanak. Ráadásul túlléptek a televíziózáson és ma már egy e-kereskedelmi oldalt is fenntartanak. Itt pedig igen innovatívan és hatékonyan használják a közösségi médiát. A Practical Ecommerce 8 leckét írt össze arról, ami eltanulható a QVC-től.
1. Tükrözd azt az életstílust, amire a vásárlóid vágynak!
Az életmód, amit sok fogyasztó akar, nem feltétlenül az, amit meg is kap. A QVC briliánsan magyarázza el nekik, miként illeszkednek a termékeik ebbe a vágyott életstílusba és ugyanezt tükrözik a közösségi médián keresztül is. A divatra fókuszáló képektől a csodás otthoni felvételekig, ahol a termékeik is felbukkanak, mindent e köré a kívánt, mégis elérhető életmód köré építenek fel.
2. Figyelj az alapokra!
A kereskedőknek nem esik nehezésre alapvető üzleti információkat megadni a Facebook oldalukon és „letudni” azt valamilyen céges üzenettel. Itt azonban kulcsfontosságú adatokat találhatnak a leendő vásárlók, nem beszélve arról, hogy ez a közösségi jelenlét kiemelkedő darabja. Elég egy pillantást vetni a QVC Facebook oldalára, és máris észrevesszük a különbségeket, amelyeket egyáltalán nem jellemez a megszokottság vagy a rutin.
Leírják az elsődleges okot, amiért valaki meglátogathatja az oldalukat: ügyfélszolgálati kérdések miatt. Így a vásárlók rögtön tudni fogják, hogyan léphetnek kapcsolatba a céggel.
Másodszor pedig, az áttekintés jól megmutatja az új rajongóknak, mit várhatnak az oldaltól („Join the party”, azaz „Csatlakozz a partihoz!”), nem pedig egy sztenderd „Üdvözlünk a hivatalos Facebook oldalunkon!” üzenet fogadja őket. A vevők azt fogják érezni, hogy ez egy szórakoztató és könnyed környezet, amellyel és amelyben szívesen elköteleződést mutatnak.
3. Azonnal üdvözöld az új vevőket!
Ha új látogató vagy a QVC Facebook oldalán, látni fogsz egy „Miért vásárolj velünk?” (Why shop with us) alkalmazást. Ez rögtön biztosítja a kíváncsi és potenciális vevőket arról, hogy jó helyen járnak és érdemes költeniük.
4. Mutasd meg, hogy értékeled a vásárlók interakcióit!
A vevőidtől származó tweetek, posztok és értékelések használata nem csak azt mutatja meg, hogy hálás vagy a részvételükért, de tovább interakciókat is kiváltanak. A QVC tudja, mennyit ér egy személyes ajánlás. Tweeteket és SMS-eket használ fel TV reklámjaiban is, valamint az oldalán is sok helyen találunk vevői értékeléseket.
5. Díjazd a rajongóidat és követőidet exkluzív tartalmakkal!
Adj okot a rajongóidnak arra, hogy kövessenek és díjazd őket kulisszák mögötti tartalmakkal!
A QVC ezeket megosztja Facebookon, YouTube-on és Twitteren is. Lehet szó egy speciális promóció előzeteséről, néhány extra szépségtippről, a lényeg, hogy a rajongó kaphat betekintést a témába először.
6. Integráld a közösségi médiát ott, ahol felbukkanhat a vevőd!
Ezt gyakran elfelejtik a kereskedők, pedig ha valaki komolyan gondolja a közösségi médiát, bele kell építenie a marketing stratégiájába. Mit jelent ez? El kell helyezned az e-kereskedelmi oldaladon a legfontosabb közösségi média linkeket, hogy a vásárlóid tudják, ott is aktív vagy! A QVC is így tesz, sőt. A közösségi médiát a vásárlóival való kommunikációs módként kezeli és teletűzdeli „call-to-action” felhívásokkal a TV-ben és online is.
7. Hagyd, hogy megmutatkozzon a csapatod személyisége!
Az emberek emberektől vásárolnak, ezért ne rejtsd el a csapatodat! A QVC tudja, hogy a munkatársaiban rejlik az ereje és az ügyfelek velük ápolt kapcsolatában. A honlapja közösség oldalán remek munkát végez ennek tükrözésében.
Mindegyiküknek van egy blogja, amit folyamatosan frissít személyes posztok és kulisszák mögötti információk keverékével, de itt nyerhetnek betekintést az emberek abba is, mi lesz a következő TV műsorban. A blogokon keresztül remekül lehet kapcsolatot építeni a vevőkkel. Ezt pedig megtámogatják személyes Twitter fiókokkal is – a legtöbb „műsorvezetőnek” átlagosan 3000 követője van. Alison Young szépségszakértő a legügyesebb közöttük több, mint 21 ezer követővel.
8. Válogasd ki és gondold újra tartalmaidat!
Ha van cég, amely igazán ismeri a videótartalmak értékét, akkor az egy televíziós vásárlási csatorna. A QVC kiválogatja a legjobb tartalmait és posztolja YouTube-on, interjúkkal, előadásokkal és szépségtippekkel – mindent elérhetővé tesznek online, ami igazán jól sikerült.
Ez a technika nem csak a videótartalmakra vonatkozik. Bármilyen tartalommal rendelkezz – prezentációk, PDF-ek, gyakran ismételt kérdések dokumentumai -, újracsomagolható és átszerkeszthető, hogy frissebb formát kapjon. Az így újragondolt tartalmakat könnyen lehet promotálni a közösségi médiában, ahol a bájtméretű információk uralkodnak.