Bo Harrist 2015-ben diagnosztizálták krónikus vesebetegséggel. Az 55 éves, Massachusettsben élő férfi az egyike Amerika 37 millió vesebetegének, akik közül százezer donort keres.
A férfi azt mondja, hogy az egész betegségének az volt a legnehezebb pontja, amikor a közösségi médiában kérte meg az embereket, hogy valaki adja neki az egyik szervét. Miközben versenyt fut az idővel, hiszen annak ellenére, hogy a szervadományok aránya emelkedett az utóbbi években, még mindig rengeteg donorra lenne szükség. Évente 22 ezer vesetranszplantációt végeznek, de még így is 43 ezer ember hal meg donorra várva.
A legnagyobb esély arra, hogy megfelelő szervet találjanak, családon belül lehetséges, ez a leggyorsabb módja is általában, hogy valaki új veséhez jusson, akinek azonban a családja egyik tagjával sem elég jó az egyezés, vagy nincsenek olyan általános egészségi állapotban a családtagok sem, hogy engedélyezzék a transzplantációt, sokkal nehezebb dolguk van. Harris pont ebben a helyzetben van, közeli családtagjai nem tudják felajánlani a veséjüket, emiatt 2020 elején a közösségi médiához fordult, hátha valaki felajánlja neki az életmentő ajándékot. A hashtagek alapján úgy tűnik, hogy bár nem lehet azt mondani, hogy széles tömegek keresnek így donort, de nem ő az egyetlen. Már a John Hopkins Egyetem 2013-as tanulmánya is azt mutatta, hogy azoknak nagyobb esélye van donort találni, akik a Facebookon is megosztják a történetüket.
A kórházak is arra ösztönzik a betegeket, hogy forduljanak a közösségi oldalakhoz, sőt vannak olyan foglalkozások, ahol tippeket is megosztanak, hogyan lehet sikeresebb egy-egy ilyen kampány. Sokan azt mondják, hogy a való életben valószínűleg soha nem mertek volna valaki szemébe nézni, és megkérni, hogy legyen donor, mert féltek volna a visszautasítástól, a közösségi oldalon ez egyszerűbb. Egyébként sincs vesztenivalójuk, miközben az életük múlik azon, hogy időben találnak-e donort. Szakértők szerint azonban van a jelenségnek egy olyan olvasata is, hogy azok kerülnek előtérbe, akik sikeresen használják a közösségi médiát, vagyis valószínűleg eleve jobb szociális és társadalmi háttérrel rendelkeznek, ez pedig előnytelenségekhez vezethet az ellátásban. Főleg mióta megjelentek az olyan cégek, amelyek pénzért segítenek profi donorkereső kampányokat létrehozni, és minél szélesebb körben megjeleníteni.
A szakemberek szerint nem azzal van baj, ha valaki minden lehetőséget kihasznál, hogy harcoljon az életéért, inkább abban kellene lépéseket tenni, hogy ez a lehetőség mindenki számára elérhető legyen.
Forrás: The Guardian