Az emlékek nagyon sokáig személyesek és magánjellegűek voltak. A legtöbbször vagy valamilyen beszélgetés során vagy éppen fényképeket nézegetve idézte fel mindenki, most viszont a közösségi oldalaknak van erre vonatkozó funkciója, sőt értesítést is küldenek, amiben emlékeztetnek, mi történt évekkel ezelőtt. Egy tanulmány arra volt kíváncsi, hogy ez hogyan változtatja meg azt, ahogy az emberek az emlékeikhez kötődnek.
A szakemberek arra jutottak, hogy a különböző mutatók, mint például a kedvelések száma negatívan befolyásolhatja az érintett véleményét a szóban forgó emlékről. A kutatók 60 felhasználót kérdeztek meg az Apple, a Timehop vagy a Facebook emlékeztetőiről. Voltak akik hasznosnak, mások nagyon tolakodónak találták az ezzel kapcsolatos értesítéseket.
Az egyértelműen kirajzolódott a kutatásból, hogy sokan az emlékeket a közösségi média mérőszáma szerint ítélik meg. Ha sokan lájkolják, akkor az kellemesebb emléknek tűnhet, mint amit kevesebben. Volt olyan résztvevő, aki meg is jegyezte, hogy hiába különleges számára egy emlék befolyásolja, hány kedvelés érkezik rá. Egy másik résztvevő is azt mondta, hogy ha valamit megoszt, és csak három lájk érkezik rá, az ezzel kapcsolatos a negatív érzése is az emlékhez társul. A résztvevők ezt úgy írták le, mint a lájkok gazdaságtana. Annak ellenére, hogy elismerték, hogy ezek a megosztások személyesek, és nekik jelentenek sokat, ráadásul tisztában voltak vele, hogy nem szabadna, hogy ezt a közösségi oldalak befolyásolják, mégis másképp gondoltak egy eseményre a kedvelések számától függően.
Nem minden emlékre volt igaz egy sem. Néhányat túl kicsinek tartottak ahhoz, hogy nagyobb közösségi médiás érdeklődést váltson ki az emberekben, vagy ha kirak valaki egy képet, amin a barátaival valami hülyeséget csinál, és senkit sem érdekel, azon túl tudnak lendülni.A kutatásból az is kiderült, hogy az emberek hajlandóak lennének lemondani arról, hogy valamilyen dédelgetett emléküket megosszák, ha tudják, hogy az nem kap majd elég lájkot. Vagy egyszerűen nem osztanak meg olyan emléket, aminél félnek, hogy a kapott lájkok száma megváltoztatná azt, ahogyan az emlékkel kapcsolatban éreznek.
Ugyanakkor a kutatás arra is felhívta a figyelmet, hogy nagyon érdekes látni, hogy a közösségi oldalak a memóriánkhoz, emlékeinkhez fűződő viszonyunkat is képesek befolyásolni, ami egy olyan aspektusa az ilyen platformok használatának, amire sokkal jobban oda kellene figyelnie mindenkinek.
Forrás: The Conversation