Hirdetéseik miatt magyarázkodhatnak olyan márkák, mint a Nike, az Amazon, a Ted Baker vagy az Asos. Nem amiatt támadják őket, hogy mit hirdettek, hanem azért, hogy hol. Ugyanis olyan oldalakon is ott virított a hirdetésük, ahol kamuhíreket és a koronavírussal kapcsolatos összeesküvés-elméleteket terjesztenek. A segítségükkel olyan weboldalak anyagi forrásait támogatták, amelyek például arról írtak, hogy titkos elit hozta létre a vírust, vagy hogy rengetegen haltak bele az oltásokba.
Már régóta rebesgetik szakértők, hogy az elérés nem minden, ha hirdetésről van szó, és hogy az is sokat számít, hogy milyen környezetben jelennek meg a hirdetések. Most mégis emiatt magyarázkodhat több ismert háztartási márka. Nem csak közvetlen hirdetések, de a Google hirdetéskezelő platformja is ludas a dologban.
A márkák magyarázkodhatnak a vásárlóiknak, akik nehezményezik, hogy akaratukon kívül ilyen oldalak nyereségéhez járultak hozzá, mikor a márka mellett kötelezték el magukat, a tech cégek pedig magyarázkodhatnak a hirdetőknek, akik sok esetben nem is tudtak arról, hogy a hirdetéseik ilyen oldalakon is megjelentek. Szakértők szerint a helyzet rendkívül kellemetlen, és figyelmeztet arra, hogy sokkal nagyobb transzparenciára lenne szükség abban, hogy egészen pontosan milyen oldalakon jelenik meg egy hirdető tartalma, hogy elkerülhetőek legyenek az olyan helyeztek, mint mikor az angol egészségügyi szolgálat (NHS) diabétesszel kapcsolatos kampánya olyan oldalon is megjelent, amely azt állította, hogy a vírusokat nem lehet elkapni.
Az érintett hirdetők azt mondják, hogy nem fér bele számukra, hogy ilyen oldalakon jelenjenek meg az üzeneteik, és támogassák az átverésre épülő vállalkozásokat, de sok esetben ők sem tudják, hogy a célzott és targetált hirdetések pontosan milyen oldalakon jelennek meg. Szakértők szerint pont most lenne itt az ideje, hogy ezen változtassanak, hiszen a legnagyobb hirdetőknek kell elkezdenie támogatni az etikus újságírást, például azzal, hogy a hirdetéseik nem jelennek meg kamuhírekkel és félretájékoztatással dolgozó oldalakon, miközben sokkal nagyobb transzparenciát igényelnek például a Google-től.
Forrás: The Guardian