A közösségi médiában öt influencer közül négy nem jelöli meg az általa közzétett kereskedelmi tartalmakat, ami az uniós jogszabályoknak megfelelően kötelezőek lennének – derült ki egy szerdán közzétett európai uniós tanulmányból.
Az Európai Bizottság közleménye szerint 576 influencer vizsgálata azt mutatta, hogy majdnem mindegyikük (97 százalék) kereskedelmi tartalmat posztolt, de csak 20 százalékuk jelezte, hogy reklámról van szó.
„A problémás marketinggyakorlatok jól szemléltetik a modern, szilárd jogszabályok fontosságát, amelyek megfelelőek a digitális méltányosság biztosításához az online fogyasztók számára” – mondta a Bizottság.
Az EU végrehajtó testülete, amely 22 EU-tagállam, valamint Norvégia és Izland nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságaival közösen vezette a tanulmányt, és olyan platfomrokon vizsgálta a bejegyzéseket, mint a Instagram, a TikTok, a YouTube, a Facebook, az X (Twitter), a Snapchat és a Twitch.
A Bizottság szerint a célja annak ellenőrzése volt, hogy az influenszerek betartják-e az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályokat, viszont nem nevezte meg az influenszereket, de közölte, hogy közülük 358-at további vizsgálatra jelöltek ki. A nemzeti hatóságok felveszik velük a kapcsolatot, és felszólítják őket, hogy tartsák be a hatályos szabályokat, és szükség esetén további végrehajtási intézkedésekre kerülhet sor.
A bejegyzések főleg a divatról, életmódról, szépségről, ételekről, utazásról és fitneszről szóltak. A tanulmány megállapította, hogy 119 influenszer népszerűsített egészségtelen vagy veszélyes tevékenységeket, például gyorsételeket, alkoholos italokat, orvosi vagy esztétikai kezeléseket, szerencsejátékokat vagy pénzügyi szolgáltatásokat, például kriptokereskedést.
A felmérés eredményeit felhasználják az Európai Bizottság által 2022 tavaszán elindított, az EU fogyasztóvédelmi jogával kapcsolatos digitális méltányossági alkalmassági vizsgálatban, amely felméri, hogy az alkalmazandó uniós jog elegendő-e a fogyasztóvédelem magas szintjének biztosításához.
Forrás: Reuters