Az Európai Unió fogyasztóvédelmi hatóságai (CPC) aggodalmuknak adtak hangot a Meta, a Facebook és Instagram anyavállalatának üzleti gyakorlata miatt, különösen amiatt, ahogyan a felhasználókat reklámok nélküli, fizetős előfizetésre próbálják rávenni. A CPC szerint a Meta megtévesztő és agresszív módszereket alkalmaz, amelyek sérthetik a fogyasztóvédelmi törvényeket.
A hatóságok szerint a Meta félrevezeti a felhasználókat azzal, hogy platformjait ingyenesnek tünteti fel. Bár a felhasználóknak nem kell előfizetési díjat fizetniük, személyes adataik felhasználásával a Meta célzott hirdetésekből generál bevételt. A CPC kritizálta továbbá a Metát a túlzott nyomásgyakorlás miatt, amellyel a felhasználókat az adatgyűjtéshez való hozzájárulás és a havidíj fizetése közötti választásra kényszerítik. Sokan úgy érzik, hogy elveszíthetik fiókjaikhoz való hozzáférésüket, ha nem fizetnek.
A CPC kritizálta a Meta által használt nyelvezetet és kifejezéseket is, amelyek azt sugallják, hogy a reklámmentes csomag előfizetői egyáltalán nem látnak majd reklámokat, ami nem teljesen igaz. A Metának szeptember 1-ig kell válaszolnia a CPC aggályaira és megoldási javaslatokat tennie. Amennyiben a hatóságok nem tartják megfelelőnek a Meta válaszát, végrehajtási lépéseket tehetnek, amelyek akár súlyos pénzbírságot is vonhatnak maguk után.
A Meta reklámmentes előfizetési modelljét már korábban is bírálatok érték mind jogvédők, mind fogyasztóvédők részéről. Vannak, akik üdvözlik a választási lehetőséget, míg mások szerint a Meta ezzel csak tovább erősíti a felhasználók adatainak kizsákmányolásán alapuló üzleti modelljét. A vita rávilágít a közösségi média platformok üzleti modelljének összetettségére és az adatvédelemmel kapcsolatos aggályokra. Míg a Meta igyekszik alternatív bevételi forrásokat találni, a felhasználóknak egyre inkább tudatosul, hogy a „semmi sincs ingyen” elv a digitális világban is érvényesül.
Forrás: HWSW