A Médiaunió társadalmi kísérlete rávilágított a kiberbiztonság fontosságára

A karácsonyi vásárlási lázban sokan keresik az olcsó ajándékokat, és könnyen áldozatául eshetnek az online térben leselkedő csalóknak. A Médiaunió Alapítvány „A kulcs te vagy” kampányának keretében egy meghökkentő, ám annál tanulságosabb kísérletet végzett, hogy felhívja a figyelmet a kiberbiztonság fontosságára.

Egy kamu webshopot hoztak létre, a nagykaracsonyiakcio.hu oldalt, ahol mesterséges intelligencia által generált termékeket – egy tanzanit köves ezüst nyakláncot, egy távirányítós terepjárót és egy fúró-csavarozó gépet – kínáltak hihetetlenül alacsony áron. A cél az volt, hogy teszteljék, mennyire tudatosak a vásárlók az online térben, és mennyire könnyű őket megtéveszteni.

Az eredmények lesújtóak voltak. A Facebookon futtatott, mindössze 50 000 Ft költségvetésű hirdetésekre több mint 3000 ember kattintott rá, és közel 600-an „vásárolták” meg a kamu termékeket. Ez azt jelenti, hogy ha a webshop valódi csalók oldal lett volna, közel 600 ember személyes és banki adatait szerezték volna meg, és akár több százmillió forintos kárt is okozhattak volna.

A hiszékenység ára

A kísérletből kiderült, hogy az idősebb korosztály a legveszélyeztetettebb. Az érdeklődők 80%-a 55 év feletti volt, ami arra utal, hogy az idősebb generáció kevésbé jártas az online térben, és könnyebben esik áldozatául az adathalász támadásoknak. Érdekes módon a férfiakra jobban hatottak a csalók csalija, mint a nőkre, a legnépszerűbb termék pedig a fúró-csavarozó gép volt.

A Médiaunió kampánya rávilágított arra, hogy a csalók gyakran a Black Fridayhez és a karácsonyi ünnepekhez hasonló időszakokat használják ki, amikor az emberek hajlamosabbak impulzusvásárlásra. A „túl szép, hogy igaz legyen” ajánlatok, mint például a 90%-os kedvezmények, gyakran csalások.

Hogyan védekezhetünk?

A Médiaunió hasznos tanácsokkal is ellátta az online vásárlókat:

  • Legyünk óvatosak a túl szép ajánlatokkal! Ha egy ajánlat túl jónak tűnik ahhoz, hogy igaz legyen, akkor valószínűleg az is.
  • Ellenőrizzük a weboldal címét és biztonsági tanúsítványát (HTTPS)! A biztonságos weboldalak címe „https://” -el kezdődik, és egy lakat ikon látható a böngésző címsorában.
  • Keressünk értékeléseket az oldalról! Mielőtt vásárolnánk egy ismeretlen weboldalról, nézzük meg, hogy másoknak milyen tapasztalatai voltak az oldallal.
  • Ne kattintsunk gyanús linkekre! Legyünk óvatosak az e-mailekben és a közösségi médiában található linkekkel.
  • Olvassuk el a weboldal adatvédelmi szabályzatát! Győződjünk meg arról, hogy a weboldal hogyan kezeli a személyes adatainkat.

A kampány célja az edukáció és a tudatosság növelése volt. A Médiaunió fontosnak tartja, hogy felhívja a figyelmet az online térben rejlő veszélyekre, és segítsen az embereknek biztonságosabban eligazodni a digitális világban. A „A kulcs te vagy” oldalon további hasznos tippeket találhatnak az online csalások elkerüléséhez.