Többször foglalkoztunk már itt a Marketing Morzsákon a deepfake videók terjedésével. Aki azokat a cikkeinket nem olvasta volna, röviden elmondjuk, hogy ezek olyan felvételek, amik élethűen hamisítják egy adott ember beszédét, gesztusait, ezért nagyon alkalmasak a megtévesztésre.

Legutóbbi hatalmas botrány Taylor Swifttel esett meg, akiről valaki a mesterséges intelligencia segítségével egy rakás erotikus felvételt készített, és ez olyan gyorsan terjedt a közösségi médiában, hogy például az X csak úgy tudta megállítani, hogy napokig tiltotta a Taylor Swifttel kapcsolatos dolgokat (ma már helyreállt a rend).

De például nemrég a szlovákiai választásoknál is terjed olyan videó egy politikusról, ami egyáltalán nem volt valódi, és mivel idén több országban lesz választás a világon, mint ahol nem, így különösen fontos, hogy az emberek ne dőljenek be a deepfake videóknak, ami egy igen nehéz küzdelem, és erről írt egy nagy cikket a CNN is.

A cikkben elmondják, amit már mi is írtunk régebben, hogy egy-egy ilyen ilyen deepfake videó mennyire rombolja a médiában való bizalmat. Hiába derül ki valamiről utólag, hogy hamisítvány, ez már csak az emberek töredékét fogja érdekelni, ráadásul akiket érdekel, azok is is egyre kevésbé bíznak az eléjük kerülő tartalomban.

Idén egyébként a legfontosabb választás kétség kívül az Egyesült Államokban zajlik majd, ahol valószínűleg ismét Donad Trump és Joe Biden küzdelem lesz majd az elnöki székért. Az amerikai nemzetbiztonság ezért minden eddiginél nagyobb figyelmet szentel a deepfake elleni küzdelemnek. Ráadásul a mesterséges intelligencia ilyen fokú elterjedésével még kifinomultabb hamis videók készíthetők, amit minden bizonnyal ki is használnak majd, akik ilyen módon akarják megzavarni a választásokat.

Egyébként már most is terjednek a deepfake tartalmak, New Hampshire-ben példéul Joe Biden elnök hangjának hamis változata szerepelt azokban a robocal hívásokban, amelyek a demokraták kedvét igyekeztek elvenni az előválasztáson való részvételtől. De vannak a mesterséges intelligencia által készített képek is, amelyek hamisan ábrázolták Donald Trump volt elnököt, amint tizenéves lányokkal ül Jeffrey Epstein gépén.

És nem csak a deepfake tartalmak elkészítése a legnagyobb probléma, hiszen annak valahol terjednie is kell, hogy kárt okozzon. Ezért aztán a törvényalkotók a mesterséges intelligencia megregulázása mellett a közösségi médiát is kordában szeretnék tartani, ha tudják. A platformok persze ígérgetnek, hogy a lehető legkevesebb hamis tartalom megy majd ki, de ugye az előző választásokon is ezt beszélték.

Mindenesetre arra számíthat a kedves Marketing Morzsák olvasó, hogy idén sok ilyen hírbe akad majd bele, és mi is tartani fogjuk a tempót, hogy legalább valamilyen utat vágjunk a hamisítványok dzsungelében.