Egy hete jelent meg Mark Zuckerberg Facebook-alapító az Egyesült Államok kongresszusa előtt, ahol meg kellett volna magyaráznia, mit szándékozik tenni az olyan esetekben, amikor egy politikus egyértelműen hazugságokat hirdet a Facebookon. A kérdés az amúgy a közösségi oldalakon borzasztóan népszerű Alexandria Ocasio-Cortez demokrata képviselőtől egész pontosan az volt, hogy mekkorát lehet hazudni politikai hirdetésekben. 

Zuckerber nem igazán tudott a kérdésre egyértelműen válaszolni. Nem tudta például megmondani, hogy egy politikus hirdethetne-e olyan szöveggel a feketék által sűrűn lakott területeken, hogy megváltozott a választás időpontja, ami amúgy nem igaz. Annyit mondott csak, hogy speciális esetekben azért ellenőriznék az állítás hitelességét, szóval “valószínűleg” egy ilyen hirdetés nem jelenhetne meg. Olyan kitérő választ adott végül, hogy szerinte a hazugság rossz, és az embereknek joguk van tudni, ha egy politikus hazugságokat terjeszt, hogy hatalomra jusson.

Az ügy akkor robbant egyébként, mikor kiderült, hogy a politikusok gyakorlatilag minden megtehetnek Facebookon, teljesen képtelen dolgokat állíthatnak például az ellenfelükről, és csupán a fizetett hirdetéseket szabályozzák, de ott is csak limitáltan. Ezután kellett a kongresszus előtt magyarázkodnia Zuckerbergnek, ami senkit nem nyugtatott meg.

Például a cég 250 alkalmazottját sem, akik aláírtak egy a cégen belüli nyílt levelet, amiben tiltakoznak az ellen, hogy a Facebook nem ellenőrzi a politikusok által fizetett hirdetések tartalmát, így azok akár egyértelmű hazugságokat is tartalmazhatnak. Zuckerberg viszont továbbra is védi a döntést, mondván hogy mindennél fontosabbnak tartja a szólásszabadságot, és törvényi kötelezettségükből adódóan nem is szűrhetik a politikai hirdetéseket tartalmi alapon, hasonlóan a TV-khez.

Erre reagált most elég csattanósan a Twitter, akik egész egyszerűen betiltják a politikai reklámokat. A platform vezetői szerint a közösségimédia-cégek túl nagy fegyvert adnak a hirdetők kezébe azzal, hogy a felhasználókról könnyen tudnak profilt készíteni, aztán pedig félreérthető üzeneteket közvetítenek feléjük. A közleményük szerint a politikai üzenetek terjedését ki kell érdemelni, és nem megvásárolni az elérést. A politikai hirdetések tiltása november 22-től lesz éles a Twitteren.

Forrás: Adweek