Mióta a GDPR létezik az EU-ban, az csak állandóan a borsot töri a Facebook orra alá. Ugye arról van szó, hogy a felhasználók adataival semmit nem lehet csinálni azok belegyezése nélkül. Azonban van ebben egy kiskapu, méghozzá az, hogy ha az adatgyűjtés valamilyen szerződés teljesítése érdekében történik, akkor senki nem sért szabályt. Erre hivatkozik most a Facebook a bécsi bíróságon, ahol a GDPR megsértése miatt perelték be őket.

A védőjük kifacsart logikája szerint mi magunk kérjük a személyre szabott hirdetéseket, mikor belegyezünk a felhasználási feltételekbe, és mivel a személyre szabott hirdetéseket csak adatgyűjtés után tudják megfelelően kitenni az oldalra, így kénytelenek azt megcsinálni, sőt, azt is kimondták, hogy konkrétan a személyre szabott reklámok miatt regisztrálunk a Facebookra. A felhasználási feltételek elfogadása pedig szerződésnek minősül, szóval minden rendben.

A pert indító, adatvédelmi ügyekre specializálódott civil szervezet, a Noyb ügyvédje szerint a Facebook ezzel azt sugallja, hogy a közösségi oldal szerves része a hirdetés. A Noybot képviselő Katharina Raabe-Stuppnig viszont rávilágított arra, hogy a reklámok kizárólag a Facebooknak hasznosak. Ennek alátámasztására el is végeztettek egy kutatást az osztrák Galluppal, ahol csupán a megkérdezettek 4 százaléka mondta azt, hogy ők kifejezetten szeretnének reklámokat.

Beidézték a meghallgatásra Cecilia Alvarezt, a Facebook európai területért felelős adatvédelmi igazgatóját is, aki annyi kérdésre nem tudott mit mondani, hogy az ügyvédeinek kellett közbevágni azzal, hogy a vezetőnek nincs meg a megfelelő technikai tudása a kérdés megválaszolásához. Ez pedig a Noyb szerint rendkívül abszurd, hiszen a Facebook egyik magas beosztású adatvédelmi embere nem tud a Facebook adatvédelmi eljárásával kapcsolatos kérdésekre válaszolni.