A Google egykor olyan egyszerű volt. Rákerestél egy kifejezésre és kiadott egy listát linkekkel, amelyeknek tartalmaznia kellett a keresendő dolgot. Aztán jöttek azok a szolgáltatások, amelyekkel bevételhez is lehetett jutni, mint az Adwords, a Maps vagy a Zagat ajánlások – írja a Fastcodesign.com.

Mindez azonban kevésbé volt szabad szemmel látható egészen addig, amíg Aaron Harris, a Tutorspree társalapítója le nem vetítette a Google keresések eredményeit egyszerű százalékos megoszlásra. Mint kiderült, egy 13-inches Macbook Air képernyőjén a Google eredmények oldalának 13 százalékát teszik ki az eredmények. Majdnem kétszer annyi területet foglalnak el a hirdetések. Képzeld el ezt egy másik kontextusban, például egy TV műsorban, ahol a reklámok lennének a fő attrakció és máris abszurdnak véled a dolgot!

1672965-inline-675-search-results2

Elég rosszul hangzik, igaz? Ám van még lejjebb is, írja Harris:

„Keress rá az iPhone-odon arra, hogy ’Italian Food’ [olasz étel]. Mit látsz? Ha New Yorkban vagy, nulla organikus eredményt kapsz. Látsz egy hirdetési szekciót, amely az oldal felét teszi ki, aztán pedig a Google tulajdonában lévő Zagat listázást. Kezdd el lefelé görgetni, itt látsz egy térképet és a Google helyi listáit. Négy teljes oldalnyi görgetés után kapod meg az organikus listákat.”

A Google már régóta iktatja ki kék linkjeit a hatékonyabb, jobban átdolgozott tartalmak érdekében. Sőt, mi is dicsértük a „kártyák” használatát, amely olyan, akár egy vízválasztó dizájn stratégia az információs túlterheltség korában. Végül is, miért kattintanánk egy linkre, ha a Google egyszerűen elő tudja bányászni abból a releváns információt?

Ám különösen a Zagat listái előtérbe helyezésével, a Google-nek óvatosnak kell lennie, miközben megpróbálja fenntartani kemény munkával felépített objektív mindentudásának auráját. Ebben a pillanatban ugyanis úgy tűnik, hogy a Google inkább saját igényeivel foglakozik és nem a mieinkkel. Ez pedig veszélyes környék bármely cég számára.