Az Egyesült Királyságbeli Ofcom telekommunikációs vállalat kutatásából kiderült, hogy a tablethasználat megnőtt a gyermekek körében, különösen azon fiatalok esetében, akik videók megtekintése, játékok és az internetre kapcsolódás miatt fordulnak a táblagéphez – írja a TechCrunch.

Az évente elkészülő beszámoló a gyermekek médiafogyasztását vizsgálja és a legfrissebb szerint leesett azon 5 és 15 év közötti fiatalok száma is, akiknek mobiltelefonjuk van: ez 49-ről 43 százalékra csökkent 2013-ban. E tekintetben ez az első visszaesés mióta a kérdőív megszületett 2005-ben.

Az Ofcom szerint ez nagyrészt annak tudható be, hogy eleve kisebb az aránya azoknak a fiataloknak (8 és 11 év között), akiknek egyszerű mobilja és nem okostelefonja van. Tavaly 28 százalékon álltak, ez mostanra 15 százalékra esett le.

polaroid_7in_kids_tablet_front_screen

Ezzel szemben a tablethasználat egyre emelkedik. A fiatalabb korcsoportban (8-11) 18 százaléknak van okostelefonja és ugyanennyinek tabletje. És bár az okostelefon mutatók stabilak évről évre, a tablettel rendelkezők száma négyszeresére nőtt tavaly óta, amikor még csak 4 százalékon állt.

Amint azt várni lehetett, az idősebb, 12-15 év közötti gyerekek körében még több az okostelefon tulajdonos, és ez a csoport inkább kommunikációra használja a különböző eszközöket, nem csupán audiovizuális tartalmak megtekintésére és játékra (valószínűleg a tabletek, amelyek jól passzolnak a szórakoztatással kapcsolatos igényekhez, éppen ezért teljesítenek jobban a kisebb gyerekek kategóriájában). Ám még az idősebb gyerekek körében is nő a tabletek használata.

A 12-15 évesek többségének (62%) van okostelefonja a kutatás szerint – ez az arány az Ofcom szerint változatlan tavaly óta -, ám csak negyedük (26%) rendelkezik tabletgéppel. Utóbbi még így is több a tavalyi 7%-os értékhez képest.

Az Ofcom mérései szerint a tabletek használata megtriplázódott az 5 és 15 évesek közötti korosztályban 2012 óta, 14-ről 42 százalékra emelkedve. A 3-4 éves kisbabáknak pedig 28 százaléka használja az eszközt (habár ez a korosztály nyilvánvalóan a szülei tulajdonában lévőt „veszi kézbe”).

Hasonlóképpen gyorsan nő az 5-7 évesek (most 39, tavaly 11%) és a 8-11 évesek körében (44%, tavaly 13%) a tablethasználat. A beszámoló megjegyzi, hogy ezek a nagyon fiatal internet felhasználók 5-ször annyira hajlamosabbak tabletet használni, ha internetre akarnak kapcsolódni otthon, mint tavaly (4-ről 19 százaléka emelkedett most az arányuk).

„A tabletek népszerűsége gyorsan növekszik és a gyerekek számára minden korban egy ’must-have’ eszközzé válnak” – olvashatjuk a kutatásban.

Eközben a hagyományosabb kütyüket logikusan kevesebbszer veszik kézbe, így a laptopot vagy netbookot és még kevesebbszer ülnek le asztali számítógép elé. Az sem meglepetés, hogy a TV is egyre kevésbé fókuszpont a gyermekek szórakozása szempontjából.

Amit még érdekes megjegyezni, hogy most először számolhattak be arról, hogy kevesebb gyereknek van közösségi média profilja, s köztük a 12-15 évesek azok, akik kisebb valószínűséggel mondják azt, hogy bármely eszközön rendelkeznek ilyennel (az arányuk most 68, tavaly 81 százalék volt).

„A gyermekek által használt közösségi médiumok mixe változásban van. Míg szinte minden 12-15 éves, akinek aktív online profilja van, használja a Facebookot (97%), kevesebb a valószínűsége, hogy van profiljuk a Bebo (8-ról 4 %-ra csökkent) oldalán és nagyobb eséllyel vannak jelen a Twitteren (25-ről 37%-ra emelkedett)” – jegyzik meg a beszámolóban.

A többi közösségi hálót tekintve, egyre több profil születik ebben a korcsoportban a YouTube, az Instagram és a Tumblr oldalán:

screen-shot-2013-10-03-at-12-31-05

És, hogy általában mire használják a fiatalok az internetet? A legtöbbször emlegetett ok a házi feladat volt a 8-11 évesek körében (75%), amit a játékok (54%) és az információkeresés (45%) követ, az Ofcom adatai szerint.