A Szilikon-völgy egyik legnagyobb és legismertebb cége ért történelmi pillanathoz a hétvégén. A LinkedIn egy évtizede jött létre mint üzleti közösségi hálózat és mostanra egy sikeres nyilvános céggé nőtte ki magát több, mint 225 millió taggal és közel 325 milliós negyedéves bevétellel – számolt be a The Next Web.

A céget Reid Hoffman, Allen Blue, Konstantin Guericke, Eric Ly és Jean-Luc Vaillant 2003. május 5-én alapította, amely azóta a startupok álmává vált, valamint a szakmai életutak interneten való megjelenítésében és közösségibbé formálásában is nagy szerepet játszott.

linkedin_founders-730x149

Nézzünk szembe vele: ma már nem működnek a hagyományos álláskeresési és kapcsolatépítési módszerek. Ahogyan mondani szokták: „Nem az számít, mit tudsz, hanem, hogy kit ismersz.” A LinkedIn bizonyíték erre. Az, hogy találsz egy neked tetsző állást és benyújtod az önéletrajzodat, már egyszerűen nem elég – ma a cégek személyes megközelítésekre és ajánlásokra vadásznak a közösségi hálókban.

10 év alatt a LinkedIn egy nemzetközi cégként alapozta meg magát több, mint 3700 alkalmazottal szerte a világon, csak néhány példa arra, hol van jelen: Mountain View, Kalifornia, Chicago, Los Angeles, New York, Amszterdam, Dubai, Hong Kong, Milan, Mumbai, Párizs, Szingapúr, Tokió, Toronto. Emellett 19 nyelven elérhető – az angol mellett még cseh, holland, francia, indonéz, olasz, maláj, lengyel, román, orosz, spanyol, svéd és még sok más nyelven.

4-520x596

Mióta globális forrássá vált, érdekes megnézni, milyen messzire jutott. 2013 első negyedéves bevételeinek közzétételéből kiderült, hogy 225 millió regisztrált tagja van. Természetesen ezek többsége az USA-ból származik – végtére is a cég is itt jött létre. A következő a sorban India 19 millió, Brazília 12 millió és az Egyesült Királyság 11 millió taggal.

A LinkedIn története

A LinkedIn alapítói nem a tinédzsereknek vagy a fiatal felnőtteknek akartak alkotni valamit, hanem a hivatásos részleg felé akartak elmozdulni, meg akarták mutatni az üzletkötés új lehetőségeit.

Guericke az egyik alapító a Bloomberg Businessweeknek nyilatkozott, amikor leírta, miben más a Linkedin, mint a többi hagyományos közösségi hálózat:

„Azért vagyunk itt, hogy felépítsünk egy üzletet, nem pedig valami menő dolgot. [Utóbbit] a MySpace és a Facebook nagyon jól csinálta. És azt gondolom, hogy ezt pénzzé is tudják forgatni, valószínűleg e-kereskedelemmel kiegészítve. Azonban azt hiszem, hogy az üzleti oldalon sokkal nagyobb a lehetőség.”

linkedin-ipo_616

Az egyik első kihívás, amelyet a cég meg akart ugrani, az egy millió felhasználó elérése volt. Ez volt csak a cél és semmi más. Hoffman, az egyik alapító is beismerte, hogy a LinkedIn 2005-ig meg sem próbált üzleti modellt kialakítani.

Itt egy kép arról, hogyan nézett ki a LinkedIn 2003-as indulásakor. A belépést követően ez az oldal fogadta a felhasználót. Egyértelműen sokban különbözik a jelenlegi kinézettől.

483902506_5ffbfe60a8

Chriss Saccheri, a LinkedIn Webfejlesztés részlegének korábbi igazgatója szerint a korai időszakban a felhasználó adaptáció igen lassú volt. Az első héten a szolgáltatásnak 2500 felhasználója volt, amely egy hónap után 6000-re nőtt. Azután hat hónapon belül ez már 37000 volt.

A The Next Web cikkében olvashattok még arról, hogyan keresett pénzt a LinkedIn, miként vált „önéletrajz – tárolóból kapcsolatgyárrá” és sikerei mellett milyen akadályokkal kellett szembenéznie.