A Szilikon-völgy egyik legnagyobb és legismertebb cége ért történelmi pillanathoz a hétvégén. A LinkedIn egy évtizede jött létre mint üzleti közösségi hálózat és mostanra egy sikeres nyilvános céggé nőtte ki magát több, mint 225 millió taggal és közel 325 milliós negyedéves bevétellel – számolt be a The Next Web.
A céget Reid Hoffman, Allen Blue, Konstantin Guericke, Eric Ly és Jean-Luc Vaillant 2003. május 5-én alapította, amely azóta a startupok álmává vált, valamint a szakmai életutak interneten való megjelenítésében és közösségibbé formálásában is nagy szerepet játszott.
Nézzünk szembe vele: ma már nem működnek a hagyományos álláskeresési és kapcsolatépítési módszerek. Ahogyan mondani szokták: „Nem az számít, mit tudsz, hanem, hogy kit ismersz.” A LinkedIn bizonyíték erre. Az, hogy találsz egy neked tetsző állást és benyújtod az önéletrajzodat, már egyszerűen nem elég – ma a cégek személyes megközelítésekre és ajánlásokra vadásznak a közösségi hálókban.
10 év alatt a LinkedIn egy nemzetközi cégként alapozta meg magát több, mint 3700 alkalmazottal szerte a világon, csak néhány példa arra, hol van jelen: Mountain View, Kalifornia, Chicago, Los Angeles, New York, Amszterdam, Dubai, Hong Kong, Milan, Mumbai, Párizs, Szingapúr, Tokió, Toronto. Emellett 19 nyelven elérhető – az angol mellett még cseh, holland, francia, indonéz, olasz, maláj, lengyel, román, orosz, spanyol, svéd és még sok más nyelven.
Mióta globális forrássá vált, érdekes megnézni, milyen messzire jutott. 2013 első negyedéves bevételeinek közzétételéből kiderült, hogy 225 millió regisztrált tagja van. Természetesen ezek többsége az USA-ból származik – végtére is a cég is itt jött létre. A következő a sorban India 19 millió, Brazília 12 millió és az Egyesült Királyság 11 millió taggal.
A LinkedIn története
A LinkedIn alapítói nem a tinédzsereknek vagy a fiatal felnőtteknek akartak alkotni valamit, hanem a hivatásos részleg felé akartak elmozdulni, meg akarták mutatni az üzletkötés új lehetőségeit.
Guericke az egyik alapító a Bloomberg Businessweeknek nyilatkozott, amikor leírta, miben más a Linkedin, mint a többi hagyományos közösségi hálózat:
„Azért vagyunk itt, hogy felépítsünk egy üzletet, nem pedig valami menő dolgot. [Utóbbit] a MySpace és a Facebook nagyon jól csinálta. És azt gondolom, hogy ezt pénzzé is tudják forgatni, valószínűleg e-kereskedelemmel kiegészítve. Azonban azt hiszem, hogy az üzleti oldalon sokkal nagyobb a lehetőség.”
Az egyik első kihívás, amelyet a cég meg akart ugrani, az egy millió felhasználó elérése volt. Ez volt csak a cél és semmi más. Hoffman, az egyik alapító is beismerte, hogy a LinkedIn 2005-ig meg sem próbált üzleti modellt kialakítani.
Itt egy kép arról, hogyan nézett ki a LinkedIn 2003-as indulásakor. A belépést követően ez az oldal fogadta a felhasználót. Egyértelműen sokban különbözik a jelenlegi kinézettől.
Chriss Saccheri, a LinkedIn Webfejlesztés részlegének korábbi igazgatója szerint a korai időszakban a felhasználó adaptáció igen lassú volt. Az első héten a szolgáltatásnak 2500 felhasználója volt, amely egy hónap után 6000-re nőtt. Azután hat hónapon belül ez már 37000 volt.
A The Next Web cikkében olvashattok még arról, hogyan keresett pénzt a LinkedIn, miként vált „önéletrajz – tárolóból kapcsolatgyárrá” és sikerei mellett milyen akadályokkal kellett szembenéznie.