Úgy tűnik, hogy a Z generáció idén a „Brat nyarat” élte át, legalábbis erre utaltak a trendek. Charli XCX albumától inspirálva ez a trend a modern fiatalság zűrzavarát testesítette meg: szemetes, kaotikus és élénkzöld.
De a tinédzserek kedvenc közösségi platformján, a TikTokon egy sokkal „szepia” zenei trend is gyökeret vert. A végtelen mennyiségű zene ellenére, amelyet rövid, görgethető videóikhoz párosíthatnak, a TikTok felhasználók a múlt sztárjainak – köztük a Bronski Beatnek és Sadénak – a régi katalógusaiból válogatnak zenét posztjaikhoz.
Idén új rekordot döntött a régi számok használata a brit TikTok posztokban: az 5 évnél régebbi dalok a top 50 szám 19 helyét foglalták el. Ez a legmagasabb arány azóta, hogy a TikTok 2021-ben elkezdte figyelni ezt a trendet, amikor a top 50-ben csak 8 régi szám volt.
A trend globális is: a világ 50 legnépszerűbb száma közül 20 a régi katalógusokból származik, élükön a 80-as évek slágerével, az Alphaville német synth-pop együttes Forever Young című dalával.
A legnagyobb brit sláger a Champagne Coast, amelyet Devonté Hynes brit művész készített Blood Orange néven 2011-ben. A dalt 1,1 millió TikTok posztban használták idén, és ennek eredményeként a 16. helyet érte el a brit slágerlistákon.
Toyin Mustapha, a TikTok zenei partnerségekért felelős vezetője az Egyesült Királyságban és Írországban azt mondta, hogy a platform „egyenlő versenyfeltételeket” teremtett a zenészek számára.
„A régebbi számokat és az új kiadásokat ugyanúgy szereti a TikTok közösség, és ez lehetőséget ad a művészeknek arra, hogy karrierjük bármely szakaszában megtalálják a közönségüket” – mondta. „Ez valóban demokratizálta a zenét.”
A top 10 régi sláger közül hatot még a múlt században adtak ki. Köztük van a Come and Get Your Love, a Redbone amerikai rockegyüttes 1974-es slágere, a Bronski Beat 1984-es himnusza, a Smalltown Boy és Sade Kiss of Life című dala.
A Forever Young és a Smalltown Boy népszerűségét a TikTokon gyakori kihívások hajtották: a Bronski Beat dalt arra használták, hogy a szülőket arra kérték, táncoljanak úgy, mint a 80-as években, az Alphaville slágere pedig egy vizes palack kihívásban szerepelt. A Champagne Coast népszerű kísérője volt a „vizuálisan feltűnő” tartalmaknak, például a diavetítéseknek és a párkapcsolati történeteknek.
A trend a kevésbé ismert számoknak is kedvezett. A brit TikTok felhasználók egyik legnépszerűbb klasszikus dala idén a Pavement amerikai indie zenekar Harness Your Hopes című B-oldalas dala, amelyet 220 000 posztban használtak.
A TikTok a mai zenei életben is meghatározó szerepet játszik, és kulcsszerepet játszik a streaming és a közösségi média által átalakított iparágban. A platform segített a Brat, a brit énekesnő, Charli XCX slágeralbumának sikerében, amelyet idén egy amerikai elnökjelölt is felhasznált kampányában.
Ez tükröződik az Egyesült Királyságban a TikTok posztok összesített top 10 számában is, amelyet a legújabb kiadások uralnak, bár a Blood Orange a második helyen áll. A legnagyobb sláger a Nasty volt, amelyet Tinashe amerikai énekesnő adott ki idén, a top 10-ben pedig Benson Boone Beautiful Things és Billie Eilish Birds of a Feather című 2024-es számai is szerepelnek. Globálisan a legnépszerűbb dal a Gata Only volt, egy reggaeton szám a chilei FloyyMenor és Cris MJ énekesektől.
Dr. Holly Tessler, a Liverpooli Egyetem zeneipari tanszékének docense szerint a TikTok generáció érdeklődése a régi katalógusok iránt a 90-es évek indie gyerekeinek érzékenységét idézi, akik kevésbé ismert számokat választottak ki, hogy kitűnjenek a tömegből. A hatalmas mennyiségű online elérhető zeneszám könnyű elérhetősége lehetővé teszi a közösségi média felhasználói számára, hogy olyan dalok tömkelegében válogassanak, amelyek a múltban nem voltak ilyen könnyen hozzáférhetőek.
„Az emberek olyan zenét keresnek, ami megkülönbözteti őket, miközben mindenki Charli XCX-et hallgat” – mondta. „Van egy kis zenei bányászat, és valami felfedezetlen dolog keresése.”
Tessler elmondta, hogy a Beatles mesterképzésen szerzett tapasztalatai azt mutatják, hogy a fiatalabb zenerajongók számára a művész diszkográfiájának kora irreleváns.
„A kurzuson 50 év felettiek és 30 év alattiak vettek részt, nagyon kevesen voltak a középkorúak” – mondta. „A fiatalabb Beatles-rajongók nem igazán látnak különbséget a Beatles és Taylor Swift vagy Harry Styles hallgatása között. A Beatlest kortárs zeneként látják.”
Elismerte azt is, hogy a régi katalógusok népszerűsége a popzene évtizedek óta tartó kiváló minőségű produkcióját tükrözi.
„A jó dal az jó dal” – mondta. „Az az érzésed, hogy a fiatalok az idősebb rokonok házában lévő albumok és CD-k mellett nőnek fel, és egyszerűen jó zenének tartják.”
Forrás: The Guardian