Mitől lesz jó egy kampány? Nincs két egyforma márka, így nincs két egyforma kampány sem. Ha mégis ugyanazt az ötletet kívánnánk megvalósítani, akkor is különös hangsúlyt kell fektetnünk a márkához illő hangnemre és arra, hogy illeszkedjen az egész a márka imidzsébe. Ezen kívül azt is figyelembe kell vennünk, hogy a közösségi média nem egy egyirányú utca, így mindenképp kell valami, ami megkapó, és ami további terjesztésre ösztönzi azokat, akik a kampánnyal találkoznak.

A nagyvilágból számtalan példát tudnánk hozni hatalmas sikereket elérő ötletekről, azonban inkább most azt vizsgáljuk meg, hogy mik azok az elemek, amik közösek ezekben az ötletekben és megvalósításokban, avagy jöjjön 7 tényező és a hozzájuk kapcsolódó esettanulmány, ami felejthetetlenné tett egy-egy reklámkampányt!

A meglepetés ereje

Mindenki szereti, ha a napi rutint valami kellemes meglepetés szakítja meg, emlékezetessé téve ezzel egy teljesen átlagos napot. Ha jól sikerült a meglepetés, az emberek sokáig pozitív hangvétellel beszélhetnek majd a márkádról!

Esettanulmány: KLM meglepetés

A légitársaság sok remek kampányt tudhat már a háta mögött, mégis ez az a kampány, ami mindenképpen kiemelkedett a többi közül. 2010 decemberében a közösségi médiás említésekre és bejelentkezésekre alapozva megkeresték a reptéren azokat az utasokat, akik közösségi profiljukon jelezték, hogy a reptéren vannak, esetleg az úti céljukat is megírták, vagy éppenséggel azt, hogy mi célból utaznak a kívánt célpontra. A kiválasztott utasokhoz légikisasszonyok szaladtak oda, és adtak át nekik egy-egy személyre szóló apróságot, ami jól jöhet majd az utazásukkor. Minden esetben elmondták, hogy a Twitterről illetve a Facebookról értesültek arról, hogy az utas velük utazik, ezért szerették volna megajándékozni őt, mielőtt útnak indul. Ezzel a gesztussal elérték, hogy több mint egy millió tweet szülessen csupán arról, hogy az utasok boldogan mesélik a barátaiknak, hogy mi történt velük az imént.

Esettanulmány: TNT Benelux

Az a kampány, ami másodszor is ütni tudott, méghozzá okkal. Ügyesen használták ki ugyanis, hogy ha egy békés utca közepén elhelyeznek egy hatalmas piros gombot, nagyon sokan akarják majd megnyomni. A gombnyomásra kialakuló drámai káosz természetesen biztosította, hogy a kampány terjedése rövid időn belül óriási méreteket öltsön.

Érzelmek

Az emberek szeretik, ha valami megihleti őket. A legnagyobb történetek hátterében mindig ott áll a lehetetlen, amit mégis elérhetünk, ha teszünk érte. A kemény munka és a kitartás indukálja ezeket a típusú kampányokat, melyek – ha elég hitelesek az adott márkától – nagyon jól tudnak működni.

Esettanulmány: Perry Sports

A sport terén nem nehéz jó kis esettanulmányt találni egyébként sem, de most a Perry Sports kisfilmjét mutatnánk meg, ami egy vak kisfiú történetéről szól. A fiú 10 évesen kezdett gördeszkázni, a Perry Sports pedig a saját maga által forgalmazott védőfelszerelésekre igyekezett felhívni a figyelmet – sikerrel, hiszen a videó mind vizualitásában, mind hangzásilag nagyon megkapó és inspiráló.

Légy egyedi

Eléggé nyilvánvaló, hogy az egyediség fog megkülönböztetni Téged a tömegtől. Azonban marketing szempontból egyedinek lenni általában feltételez A.) egy óriási marketing büdzsét és B.) egy nagyon, de nagyon kreatív csapatot. Ahogy egyre több márka igyekszik eleget tenni annak, hogy a tömegből kitűnjön, úgy válik egyre nehezebbé, hogy mindemellett mindegyik unikum legyen a maga nemében, mindazonáltal nem lehetetlen a küldetés.

Esettanulmány: Red Bull Űrugrás

A Red Bull nem csak hogy megütötte a mércét a legnagyobb márkák marketingjében, de olyan magasra tette a lécet, hogy azt minden bizonnyal nem mostanában fogja bárki utána csinálni. A kampányban volt minden: rekordkísérlet, egyediség, dráma élőben közvetítve. A kampány zsenialitását egyébként az adta, hogy a közvetítés a Youtube-on zajlott, így a videót bárhova be lehetett ágyazni, amit a legnagyobb hírportálok meg is tettek, így biztosítva a Red Bullnak egy soha nem látott lefedettséget.

A közönség bevonása

Az interakció az egyik elsőszámú kulcs a sikeres kampányokhoz. Ugyanis bár szép teljesítmény, ha a reklámodat sokan látják, de ha nem vált ki egyfajta kényszert, hogy a néző bekapcsolódjon vagy hozzászóljon a dologhoz, akkor igen hamar a feledés homályába vész a kemény munka eredménye. Ha azonban rá tudod venni az embereket, hogy kommentálják a kampányodat, ha olyan érzelmeket váltasz ki vele, ami miatt beszélni fognak rólad, nyert ügyed van, ugyanis így akár évekre beszédtémát adhatsz az embereknek.

Esettanulmány: Old Spice

Az Old Spice kampányával kapcsolatban egyetlen dolog adhat meglepődésre okot: hogy már több mint három éves. Az Old Spice a jól sikerült „Old Spice Guy” kampányában lehetőséget adott a felhasználóknak, hogy kérdezzenek a népszerű főhőstől, így születhettek olyan kérdések, mint például „Van-e tapasztalatod vad bálnák szelídítésében?” vagy „Mi volt a legférfiasabb dolog, amit valaha tettél?”

Ezzel garantálták a kampány életben maradását és azt, hogy az Old Spice Guy leköszönő videója alatt a nézőkből könnyeket csaljon ki a búcsú.

Kísérletezés a tartalmakkal

Minden közönség más és más, így a reakciójuk is változó lehet a különböző kampányokra. Az a folyamat, ami alatt rájössz, hogy a Te közönséged mire ugrik, akár nagyon hosszúra is nyúlhat, de megéri a fáradságot, mert a csoda egyszercsak megtörténik. Ha pedig folyamatosan változatos tartalmat nyújtasz, a rajongóid előbb-utóbb kíváncsian fogják várni, mi jöhet még!

Esettanulmány: Cadbury

A Cadbury is hamar felismerte a közösségi médiás jelenlét fontosságát, így megőrizve tradicionális értékeit, számos Facebook és Google+ kampány beizzítása után hamar óriási követői táborra tett szert. A legismertebb kampányuk egyértelműen az, amikor az 1.000.000-s rajongószámot ünnepelték. A vállalat felismerte, hogy a közzétett posztjait mindössze a rajongók 16%-a látja, ennek megváltoztatására pedig kidolgozott egy igazán kedves ötletet, ami ennél biztosan több embert mozgathat majd meg. Épített egy óriási, 3 tonnás csoki-lájkot, köszönetképp a rajongóinak. A kampány 40.000 új rajongót eredményezett, és 350.000 interakciót hozott!

Hagyd, hogy ők alakítsák a dolgokat!

Az emberek szeretik az olyan kampányokat, amiknek a végkimenetelére várni kell, tenni kell érte, hogy aztán meglepődhessünk az eredményen. A kíváncsiság mindig is óriási hajtóerő volt, így ha olyan ötlettel állsz elő, ahol a rajongók aktivitása feltétlenül szükségeltetik a végeredményhez, akkor már nyert ügyed van – feltéve, ha maga az ötlet is jó volt.

Esettanulmány: Heineken Brazília

Nagyon egyszerű módszert találtak az emberek megmozgatására: azt mondták a rajongóknak, hogy minden új csatlakozó után felfújnak egy zöld lufit, amit aztán elhelyeznek az irodában. Természetesen a lufik száma szépen gyarapodott, az emberek pedig kíváncsian várták, mikor lepi el teljesen az irodát a lufihalom. Bár a kampány egyedüli célja a lájkgyűjtés volt, mégis elérte, hogy a márka iránti elköteleződést is növelje a közösségi oldalon.

Humor

A humorra alapozni egy kampányt azért nehéz, mert meg kell találni az arany középutat a túlságosan homályos utalások és a nagyon direkt poénok között. Ezen kívül a humor szubjektív, nem mindenkinek lesz vicces ugyanaz, és a megvalósításra is komoly hangsúlyt kell fektetni, hiszen akkor fog ütni, ha a tálalási színvonal is igen magas.

Esettanulmány: Dollar Shave Club

Ha egy olyan vállalkozásnak szeretnénk nevet szerezni, amiről korábban soha senki nem hallott, a humor nagyszerű eszköz lehet. A kampány középpontjában egy (férfiak számára) fontos gondolat áll: a mi borotvapengéink sokkal olcsóbbak, mint bármi, amit azelőtt használtál! És most nézzétek meg a kisfilmet, amit a meggyőzéshez készítettek!