Lil Miquela énekel, modellkedik, eseményekre jár, és hírességekkel fotózkodik, na meg a pasijával Lawkoval, akivel néha összevesznek, de aztán kibékülnek. Miquelánal több mint egymillió követője van, Lawkonak pedig 145 ezer. Az influenszerségen túl közös bennük, hogy egyikük sem valós személy. 

A Photoshop és a Deepfake videók na meg a számítógépes animációk világában megjelentek a virtuális influenszerek is, és olyan márkákat hirdetnek mint a Spotify, Fendi vagy az Absolut Vodka. A tökéletes virtuális fiatalok tökéletesen megkomponált posztokkal manipulálják a fiatalokat. A bejegyzéseikben semmi sem valós, viszont minden részlet patikamérlegen van kiszámolva, hogy működjön. Ez dr Linda Papadopulos pszichológus szerint rendkívül veszélyes a gyerekekre nézve. 

Ezek az influenszerek bár néhány esetben robotként definiálják magukat, mégis élő személy módjára viselkednek és tűnnek fel a fotókon, ráadásul sokszor valós személyekkel pózolnak. Ezt a szakma kevert valóságnak hívja, a pszichológusok viszont veszélynek, amit nagyon nehéz lehet megérteni a gyerekeknek.

“Egy gyereknek szüksége van példaképre, de ezek marketingesek által kreált valamik, nem hús-vér emberek. Semmi más céljuk nincs ezzel, mint a figyelemfelkeltés, nem tanítanak, hanem egy valótlan pszichológiai kapcsolatot alakítanak ki a gyerekekkel”

– fejezte ki aggodalmát a pszichológus. A robotok gyakran állást foglalnak politikai kérdésekben is, és a mesterséges intelligencia képes úgy kreálni ezeket a bejegyzéseket, hogy hosszú távon kötődést és bizalmat építsen ki a fiatalokban. A kutatók szerint két-három év, és akár automatikusan tudnak majd ezek az influenszerek új, megfelelően manipulált posztokat generálni, miközben nem egyértelmű, hogy kik és milyen szándékkal állnak a virtuális influenszerek mögött. Ráadásul a fenyegetettség annyira új, hogy a szülők jelentős része nem is tud róla, miközben például Angliában is létezik már olyan fotós, aki virtuálisan kreált modelleket használ a képeihez.

Forrás: The Guardian