Már volt szó itt a Marketing Morzsákon, hogy a közösségi oldalak ajánlórendszerei hajlamosak lehúzni a mélybe olyanokat, akiket érdekelnek az álhírek, vagyis mondjuk inkább úgy, hogy hisznek bennük. A Youtube-nál is vizsgálták ezt, ahol kiderült, hogy aki elé valahogy odakeveredett egy összeesküvés-elméletet bemutató videó, és meg is nézte azt, a videómegosztó ajánlórendszere gyakorlatilag ilyeneket kezdett el a néző elé tolni, végül pedig már szinte csak ilyeneket kapott, ahogy egyre többet nézett.
Most az az Instagramnál derült ki hasonló, legalábbis a The Center For Countering Digital Hate nevű szervezet jelentése alapján. Ezek szerint az Instagram már az új felhasználóknak is sok álhírt ajánlott a discover funkcióján keresztül. Ezek utáén pedig, pláne ha az ember rányom az ilyenekre, egyre inkább kap hamis híreket, félretájékoztatást, oltásellenes, sőt, antiszemita tartalmat.
![](https://marketingmorzsak.hu/wp-content/uploads/missinfo.jpg)
Természetesen attól is függött az ajánlott tartalom, hogy kiket követett az adott tesztelő, így ha valami olyan hírességet, aki nem hitt mondjuk a járványban, annak sokkal több hasonló poszt ugrott fel.
A vizsgálat vezetője, Imran Ahmed felhábrodottan mondta el, hogy számukra hihetetlen, hogy miközben a világ a járvánnyal küzd, az Instagram nyereségvágyból egy ilyen funkciót indított el, hogy a felhasználót mindenáron az alkalmazásban tartsa a lehető legtöbb ideig.
Az Instagram reakciójában leszögezte, hogy teljes mértékben egyetértenek azzal, hogy a káros posztokat el kell távolítani, de ez a vizsgálat alig több mint száz posztot nézett, miközben ők azóta 12 millió hasonló tartalmat távolítottak el a felületről, ráadásul már az egész elavult, ugyanis öt hónappal ezelőtti állapotot néz, azóta pedig már rengeteget fejlődött az algoritmus.
Forrás: The Guardian