A magánélet elleni támadásként írta le az Amnesty International a Facebook és a Google adatgyűjtését.

“A Google és a Facebook folyamatos megfigyelés alatt tart több milliárd embert, veszélyezteti az alapvető emberi jogokat és a szabad önkifejezés jogát”

– írja a civil szervezet a legfrissebb tanulmányában. Szerintük egy teljesen új üzleti modellben kellene ezeknek a cégeknek gondolkozniuk, amikkel kevésbé függenek a felhasználók adatitól. 

Az online világot alapvetően öt nagyvállalat uralja: a Facebook, a Google, az Apple, az Amazon és a Microsoft. A Google és a Facebook szerepe kimagaslóan magas, mikor a szólásszabadság kerül szóba, emiatt szólalt most fel az Amnesty International. 

A tanulmány kiemelte, hogy a keresési eredmények 90 százalékát a Google adja, és az emberiség egyharmada naponta használ olyan szolgáltatásokat, amik a Facebook kezében vannak. A tanulmány szerint több milliárd embernek nincs is más választása, minthogy ezeken a szolgáltatókon keresztül értesüljön a világról. 

Az Amnesty International arra is felhívja a figyelmet, hogy a Facebook a közelmúltban bizonyítottan visszaélt a felhasználók adataival, és az is bizonyított, hogy beleavatkoztak a választásokba, és a Google sem nyilatkozik arról egyértelműen, hogy mit tesznek a felhasználóikról begyűjtött adatokkal. 

A civil szervezet szerint ez a két társaság tisztességtelenül használja fel az adatokat, ráadásul elérték, hogy vállalatok és az emberek függjenek a szolgáltatásaiktól, miközben az utolsó keresésünket és üzeneteinket is monitorozzák. Szerintük ezekkel az adatokkal nem csak visszaélhetnek, de ennek megfelelően manipulálhatnak és befolyásolhatnak is. 

A Google a tanulmányra azt válaszolta, hogy dolgoznak azon, hogy az embereknek nagyobb hatalma legyen az adataik felett.

“Megértjük, hogy miénk a felelősség, hogy megőrizzük a felhasználóink ránk bízott adatát. Az elmúlt 18 hónapban rengeteget dolgoztunk azon, hogy olyan eszközöket biztosítsunk a felhasználóinknak, amikkel jobban tudják kontrollálni a velünk megosztott adatainkat”

– mondta a Google szóvivője. 

Az Amnesty szerint azonban a legnagyobb baj az, hogy néhány cég túl nagyra nőtt, és gyakorlatilag lehetetlen úgy hozzájutni az internethez, hogy ne vennék igénybe valamelyikük szolgáltatását, és ezzel együtt ne adnánk az adatainkat egy olyan üzleti modell kezébe, aminek az alapja a megfigyelés. Szerintük amíg ezeknek a cégeknek a legfontosabb valutája a felhasználók adatai, mert így tudnak személyre szabott és célzott hirdetéseket eladni, addig semmi sem fog változni. A tanulmány nem ajánl alternatívát, a Facebook pedig vissza is vágott azzal, hogy az üzleti modelljük lényege, hogy az olyan szervezetek mint mondjuk az Amnesty International – akik egyébként rendszeresen futtatnak hirdetéseket az oldalon – eredményesebben találják meg a közönségüket. 

A tanulmány másik fontos eleme, hogy sokkal erősebb szabályozásra lenne szükség, ezért a szervezet a törvényhozók figyelmét is felhívja, hogy sokkal erősebb szabályokra van szükség, miközben a meglévő törvényeket pedig hatékonyabban be kellene tartatni. 

Forrás: The Verge