Az USA-ban néhány hete több világhírű sztárt és vloggert figyelmeztettek arra a hatóságok, hogy jelöljék, ha social media platformjukon szponzorált tartalmat tesznek ki, mivel ha nem teszik, törvényt sértenek. De mi a helyzet ezzel kapcsolatban Magyarországon?
Az USA-ban nem hiába kezdtek el komolyabban is foglalkozni a hatóságok a celebek posztjaival, hiszen a social media platformokon már elképesztő a promóciós tartalmak száma – na meg áruk is. Selena Gomez influencerként posztonként 550.000 dollárt ér, de Kylie Jenner sem panaszkodhat, akinek egy posztjáért egy fesztivál a pletykák szerint 250.000 dollárt fizetett.
De mi a helyzet a magyarokkal?
A promótált posztok száma Magyarországon sem elhanyagolható, hiszen egyre több vlogger és híresség kreál ilyeneket. Az influencerek stratégiai használatát Magyarországon a Coca-Cola-tól láthattuk először, majd olyan márkák követték a brand példáját, mint a Fanta, A Pöttyös, a Nescafé vagy a nagy rivális, a Pepsi.
Az influencerhasználat már a Coca-Cola előtt sem volt persze idegen Magyarországon. Gondoljunk csak a Sugarbird lányokra, akik sok esetben nem csak saját tervezésű ruháikat mutogatták Instagram-profiljukon, hanem más márkáktól is bőven kaptak ajándék termékeket, amiket aztán akkor már le is fotóztak, természetesen gondos márkamegjelöléssel, esetleg taggeléssel is.
Ez a folyamat máig gőzerővel működik, igaz, mára már vloggerek és bloggerek is beszálltak a játékba. Ám a jelek szerint jobb vigyázni.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ugyanis Magyarországon már kiemelt figyelemmel kíséri azt, hogy egy nyilvánvalóan promóciót rejtő posztnál fel van a tüntetve a felhasználók felé az, hogy reklámot látnak. Az esetek többségében pedig nem, ami komoly problémákkal járhat az influencer felé: akár több százezer forintnyi büntetéssel.
Vagyis ha promózunk valamit, azt jelezni kell. Ha pedig bújtatottan tesszük, az sem megoldás, ekkor ugyanis egyszerű bújtatott reklámról van szó, amit egyrészt a felhasználó sem szeret, másrészt pedig a GVH ugyanúgy büntetést szabhat ki rá.
De akkor mit tegyen az influencer?
A válasz egyszerű. Dr. Keszey Gábor, a Dr. Hatházi Vera ügyvédi iroda munkatársa szerint szponzorált tartalom esetén egyszerűen fel kell tüntetni ezt egy hashtaggel: míg az USA-ban ez az #ad, Magyarországon a legjobb a #promocio vagy #reklam hashtageket használni.
Ha pedig már szabályok a közösségi médiában… Nézd meg legutóbbi tanácsadó cikkünket a nyereményjátékokról, adatbekérésről és hírlevelekről:
A nagy Be Social útmutató – Adatbekérés, nyereményjáték és hírlevelek