A közösségi média használatának a mentális egészségre gyakorolt ​​hatásáról szóló új adatok világszerte megmutatják, hogy ez mennyire káros a Z generációra nézve.

A McKinsey Health Institute által végzett tanulmány a következőkről számolt be: „A Z nemzetség átlagosan nagyobb valószínűséggel hivatkozik a közösségi médiával kapcsolatos negatív érzéseire, mint a többi generáció.”

Összesen 26 országában, mintegy 42 ezer válaszadót kérdeztek meg az egészség négy dimenziójáról: mentális, fizikai, szociális és spirituális. A Gen Z a legrosszabb helyen szerepelt ezen kategóriákban.

A millenniálisok következtek, majd az x generáció és a baby boom. Minden hetedik baby boomer azt mondta, hogy mentális egészsége romlott az elmúlt három évben, míg minden negyedik Z generációs válaszadónál volt erre igen a válasz.

Bár az ezredfordulók aktívabbakról számoltak be a közösségi médiában – 32 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy naponta legalább egyszer posztol –, a Z generáció tölti a legtöbb időt az alkalmazásokon, de sokkal passzívabban. A tanulmány azt mutatja, hogy a Z generációs válaszadók 35 százalékuk naponta több mint két órát tölt a közösségi médiában, míg a millenniumi korosztály 24 százaléka és a baby boom korosztályok 14 százaléka.

Tanulmányok kimutatták, hogy a passzív közösségimédia-használat, mint például a TikTokon vagy az Instagramon való végtelen görgetés, összefüggésbe hozható a jólét idővel csökkenésével. A közösségi média negatív hatása összességében jelentősen megnő a fiatalabb korosztályok esetében.

A 21 százalékos arányban a Z-generációs nők majdnem kétszer nagyobb valószínűséggel számoltak be rossz mentális egészségi állapotról, mint férfi társaik, akiknek 13 százaléka mondta ugyanezt.

A Z-generációs nők nagyobb része rossz vagy torz testképről és önbizalomról számolt be a közösségi média negatív hatásaiként. Az Amerikai Pszichológiai Társaság megállapította, hogy „a közösségi média használatának csökkentése jelentősen javítja a tinik és fiatal felnőttek testképét”.

A közösségi média azonban nem rossz – a válaszadók minden generációban túlnyomórészt a közösségi média pozitív hatásairól számoltak be, amikor az önkifejezésről és a közösségi kapcsolatokról van szó.

Forrás: The Guardian