Egyáltalán nem nyilvánvaló, hogy a Facebook Messenger legutóbbi verziója iOS-ra és Androidra egy Facebook alkalmazás lenne. A neve pusztán „Messenger” és nem „Facebook Messenger”, valamint az ikonjai, a szövegek és a gombjai is egy új, világosabb, vibrálóbb kék színt kaptak. Ha nem lenne ott a chat ablak nagy lájk gombja, könnyen összetéveszthetnéd a Messengert egy másik új applikációval, amellyel fotókat és matricákat küldhetsz a barátaidnak – írja a The Verge.

New_facebook_messenger_large_verge_medium_landscape

Idén tavasszal a Facebook egyértelműen tisztázta, hogy nem szándékozik a kispadon ülni, míg más üzenetváltásra alkalmas alkalmazások, mint a WhatsApp, több százmillió aktív felhasználóval büszkélkedhetnek havonta. A Facebook Home, a cég legfejlettebb mobil szoftverének segítségével még a chatelést is egy újabb szintre emelték az Android eszközökön. A legfrissebb Android és iOS Messenger ezt az ötletet vinné tovább, hiszen egyáltalán nem a Facebook részének érződik, hanem valami egész más akar lenni: mobil és mobil közötti üzenetküldő hálózat, mint a Whatsapp vagy a Kik. Az újratervezett alkalmazás tesztelése már elindult véletlenszerűen kiválasztott Android felhasználókkal, és mindenkihez elér iOS-en és Androidon is a „következő hetekben”.

Az új Messenger nagyjából ugyanazokkal a funkciókkal bír, mint elődei, de a friss dizájn egyértelműen az alapvető Facebook applikációtól való távolságtartást fejezi ki. Szintén fontos, hogy az ismerősök avatarjai már körkörösek és egy apró kitűző látható rajtuk, ha az ismerős használja a Messenger alkalmazást. Másképpen megfogalmazva: egyértelműen észrevehető, hogy a másik a weben használja-e a Facebook chatet vagy pedig a Messenger applikáción keresztül a telefonján és ezáltal azonnal megkapja az üzeneteket.

facebook_messenger_android_2

„Ez a Messenger márka felfrissítése” – mondja Luke Woods dizájner, amely nem csak a „mobiltól mobilig” funkcionalitásra fókuszál, de illeszkedik az iOS-hez és az Androidhoz is. A Messenger korábbi verziójában, mondja Woods, az iOS applikációt vizuálisan portolták Androidra. Azelőtt pedig HTML5 használatával készültek a Facebook mobil eszközre szánt verziói, de konkrét célplatform nélkül, amely módszert már rég el is vetettek.

Ezen kívül az üzenetek küldése és fogadása is gyorsabbá vált, mondja a termékmenedzser, Peter Martinazzi, ahogyan maga az alkalmazás is. Különösen igaz ez Androidon, ahol viszont az SMS funkciót, amellyel azoknak is lehetett üzenetet küldeni, akik nem voltak Facebookon, megszűntették. „Sokat foglalkoztunk az SMS funkcióval, de egyszerűen nem jött be” – mondta a Facebook egyik szóvivője. A funkció eltávolítása érdekes lépés, figyelembe véve az Android következő verziójának, a KitKat-nek a jövőbeli indulását, amely lehetővé teszi majd a felhasználóknak saját alapértelmezett SMS alkalmazásuk kiválasztását. A Google-ról szóló pletykák szerint pedig a Hangouts üzenetküldő alkalmazást fogják alapértelmezett SMS applikációként használni olyan Google Play eszközökön, mint a HTC One és a Samsung Galaxy S4.

A Facebook bár nem fogja engedni, hogy bármely telefonszámra SMS-t küldj a Messengerből, más módon tervezi felhasználni a számsorokat: telefonszámaikkal akarják azonosítani a felhasználókat, akárcsak a WhatsApp-ban. A Messenger megnyitásakor kérik majd a telefonszám megadását. Ezután az alkalmazás megkeresi neked azokat az embereket, akik telefonszámával már rendelkezel, de még nem állsz velük kapcsolatban Facebookon. A cég pedig garantálja, hogy az üzeneteid elérnek majd a címzett postafiókjába, ha neked megvan az illető telefonszáma.

Az üzenetváltás háborúja most jobban izzik és fragmentáltabb, mint valaha. Azzal, hogy elvágja a vizuális köteleket az üzenetküldési élménye és fő alkalmazása között, a Facebook azt reméli, hogy újra visszaülhet a lóra ebben a versenyben – a funkciók ugyanis soha nem jelentettek problémát. Ha valaha adódott is gond, az a márkázással volt kapcsolatos.