Addison Rae vagy Charlie D’Amelio milliós birodalmat épített fel arra, hogy videóikban táncolnak. A kihívások tették őket népszerűvé, több millió dollárt kerestek már ennek köszönhetően ők, nem pedig azok, akik az egészet elkezdték.
Izgalmas szerzői jogi kérdésre hívta fel a figyelmet egy csapat TikToker. Jalaiah Harmon 14 éves volt, mikor a Vibez című dalra koreográfiát rakott össze, ami hamar virális tartalommá vált, többek között a két fentebb említett TikToker ennek is köszönheti a követőszáma megugrását. Mégsem említették meg az egész kihívás elindítóját, ami miatt csak az után kértek bocsánatot, hogy többen felhívták erre a figyelmüket.
TikTokerek egy csoportja sztrájkot hirdetett, nem csinál több olyan koreográfiát, amit később felkapnak, amíg el nem ismerik a munkájukat. Ők is tudják, hogy ez nem megoldás, így közben azon dolgoznak, hogyan tudják levédetni a mozdulataikat. Ebben segítségükre van JaQuel Knight a 2000-es évek legnépszerűbb táncmozdulatainak ötletgazdája. A 31 éves koreográfus Beyoncé „Single Ladies (Put a Ring on It)” című táncának megalkotása után vált híressé, és azóta Hollywood legnépszerűbb koreográfusa lett, aki táncokat készített J-Lo és Shakira 2020-as Super Bowl félidei bemutatójára, és Cardi B „WAP” című dalára. Bár például a Single Ladies mozd ulatsor bejárta az egész világot és ikonikussá vált, mégem ő keres vele pénzt. Hagyományosan ugyanis ha egy előadó videójához vagy turnéjához koreográfiát készít, akkor le kell mondani az ehhez fűződő összes jogáról. Ebből lett elege, és eltökélte, hogy megváltoztatja az iparági sztenderdeket. 2020-ban, 12 évvel a „Single Ladies” debütálása után, Knight történelmet írt, mint az első koreográfus, aki szerzői joggal ruházta fel művét. Munkájának – és mások munkájának – védelmében Knight elindította a Knight Choreography and Music Publishing Inc.-t, ahol menedzserével, Mary Pellonival együtt lobbizik, hogy elindítsák az úgynevezett „szerzői jogi mozgalmat”, ami védelmet jelentene a koreográfusok szellemi termékei számára is. A szerzői jogi törvény még a 70-es években készült, ekkor még senki nem gondolhatott rá, hogy 15 másodperces videókban lopnak táncokat az emberek, és ezzel dollármilliókat keresnek.
A céljuk az lenne, hogy kiépülhön egy olyan rendszer, ami független attól, hogy a koreográfia kitalálója hol él, milyen magas színvonalon űzi a táncot, mennyire profi, mégis biztos lehet abban, hogy ha egy sikerhez az ő munkája is hozzájárul, akkor méltányos bérezést kap.
Forrás: Vice