2025 tavaszán a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány egy erőteljes társadalmi célú kampányt indított útjára, amelynek központi üzenete világos és cselekvésre ösztönző: Tudd meg, hogyan jelezhetsz, ha egy gyerek bajba kerül! A kampány célja, hogy lebontsa a gyermekbántalmazással kapcsolatos hallgatást, és konkrét segítséget nyújtson azoknak, akik ugyan észrevesznek valami gyanúsat, de nem tudják, mit és hogyan kell tenniük.

“Vannak, akik azért nem jeleznek, mert azt gondolják, “nem szól szám, nem fáj fejem” vagy hogy “nem az én dolgom”, vagy “nem tudom mi történne, inkább nem kockázatotok”. De vannak olyanok is, akik azért nem jeleznek, mert nem tudják, hogy hogyan tehetik ezt meg. Nem ritkán még a szakembereknek is gondot okoz eldönteni, hogy kell-e jelezniük, illetve hogy hova és kihez fordulhatnak. Gyakran az sem egyértelmű, milyen információkat kell megosztani.” – fogalmazott a Hintalovon Alapítvány pszichológusa és gyerekjogi szakértője, Stáhly Katalin.
A kampány, középpontjában pedig az edukáció áll – de nem száraz formában: egy jól felépített információs weboldalon (hintalovon.hu/bantalmazas-info) keresztül ad választ a legfontosabb kérdésekre – mit jelent a bántalmazás, hogyan lehet felismerni, és pontosan hova lehet fordulni. Az oldal célja, hogy segítse a látogatókat a döntésben, mely esetekben van szükség jelzésre, milyen szempontokat kell figyelembe venni a beavatkozásnál és hogy eloszlassa a sokakban meglévő félelmet vagy bizonytalanságot. A kampány pszichológiai alaptézise az a nagyon is emberi dilemma, hogy sokan egyszerűen nem tudják, mi számít bántalmazásnak, és hogyan kell felelősen reagálni – a kampány ehhez ad kapaszkodót.
Ezt az edukációs vonalat egészíti ki egy hatásos, érzelmekre építő kampányvideó. A film eleje egy gyermek perspektíváján keresztül a bántalmazás előtti pillanatokat mutatja meg, mely után a falszomszéd reakciója és döntése vezeti végig a nézőt – egészen a cselekvés pillanatáig. A cél nem a sokkolás, hanem az empátia és felelősség felé terelés: a film bátorít a helyes döntésre és annak megtételére, amelynek közvetlen eredménye lehet a Hintalovon Alapítvány weboldalának felkeresése. A kampányvideó forgatókönyvének kialakításában pszichológus és gyermekjogi szakértők is közreműködtek, hogy az üzenet vizuálisan és szakmailag is pontos, érzékeny és támogató legyen.
Kiemelten fontos eleme a kampánynak az influencerekkel való együttműködés. A Hintalovon Alapítvány nem csupán közreműködőként, hanem partnerként tekint rájuk. Az együttműködés célja nem a „klasszikus” reklámozás, hanem az üzenet hiteles továbbadása – ismert és megbízható hangokon keresztül.
“Örülök, hogy a Hintalovon Alapítvánnyal tavaly elkezdett közös munkát most egy magasabb szintre emeltük és ismét egy nagyon fontos ügyre hívhatjuk fel a figyelmet. A téma felvetésétől, a koncepció megszületéséig, a megvalósításon át olyan összhang és konstruktív, szakmai együttműködés valósult meg, ami a nehéz mondandó ellenére is azt gondolom, hogy kivételes.” – fogalmazott Forgács Mariann, a kampánytervet kidolgozó BeSocial ügyvezetője.
A kampányhoz tartozó hashtagek – #hogyanjelezz, #gyerekvédelem, #tájékozódj – nemcsak kommunikációs eszközök, hanem értékek is: edukálásra, tudatosságra és cselekvésre buzdítanak, egyfajta közösségi mozgalommá formálva az üzenetet.
A kampányban a kreatív megvalósításért a BeSocial, a filmgyártásért pedig a Match Frame Production volt a felelős. A forgatás lebonyolítását az IKEA támogatta helyszínfelajánlással – ami szintén szép példája annak, hogy társadalmi ügyekhez márkák is felelősségteljesen kapcsolódhatnak.
“Egy ilyen érzékeny témát vizuálisan megfogalmazni hatalmas felelősség, ugyanakkor óriási lehetőség is arra, hogy valódi hatást, és lehetőleg változást érjünk el. A közös munka során mindenki szívét-lelkét beletette a projektbe, és ez nemcsak a végeredményen, hanem az egész alkotói folyamaton is érződött.”– mondta Vincze Máté Artur, a figyelemfelhívó videó rendezője a Match Frame Productionstól.
Társadalmi felelősségvállalás szempontjából a Hintalovon Alapítvány kampánya példaértékű. Közös társadalmi értéket képvisel: a gyermekek védelmét. Ez a hozzáállás jól mutatja, hogy a kommunikáció lehet egyszerre etikus, hiteles és hatásos, ha világos cél mentén szerveződik, és a társadalom egészének érdekeit szolgálja. A Hintalovon kampánya azt is megmutatja, hogyan lehet következetesen, profin és érzékenyen nyúlni egy súlyos témához – úgy, hogy közben a megszólítottak nem passzív befogadók, hanem cselekvő részesei lesznek a változásnak.
Mindez emlékeztet arra, hogy a kommunikációban – legyen szó nonprofit vagy vállalati szereplőről – ma már nem elég csak jelen lenni: értéket is kell közvetíteni. Az ilyen kampányok emlékeztetnek bennünket arra, hogy a marketing nemcsak értékesítésről, hanem értékek közvetítéséről is szólhat. Egy jól kivitelezett társadalmi célú kampány nemcsak informál, hanem érzékenyít, közösséget épít, és akár életeket is menthet. Ez az, amire valóban érdemes figyelmet fordítani.