Számos ponton módosít a Viber internetalapú üzenetküldő szolgáltatás a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárásának köszönhetően. Közleményükben hangsúlyozták, a GVH egy újabb globális technológiai cég magatartását korrigálta.

A tájékoztatás szerint a GVH által előírt kötelezettségek alapján a Viber alkalmazást üzemeltető Viber Media kénytelen vállalni egy sor olyan intézkedés végrehajtását, amelyeknek köszönhetően a fogyasztók könnyebben megismerhetik a platform jellemzőit és tudatosabb döntéseket hozhatnak a szolgáltatással kapcsolatban.

A közleményben felidézték, hogy a GVH eljárása azért indult, mert a szolgáltatás ingyenességére és biztonságosságára vonatkozó tájékoztatás nem volt elérhető magyar nyelven, az adatkezeléssel összefüggő tájékoztatást sem ismerhették meg teljes körűen a fogyasztók.

Az eljárás a Luxemburgban bejegyzett vállalkozással (a Viber Media S.á.r.l.) szemben indult, amely a japán központú Rakuten Inc. által irányított vállalkozáscsoportba tartozik.

A GVH vizsgálata a magyar fogyasztók érdekeit is védő kötelezettségvállalással zárult. A megfelelést elősegítő előírások egy részét már az eljárás alatt bevezette a Vibert működtető cég. Ilyen például az adatkezelési tájékoztatók és az alkalmazásban elérhető információk magyar nyelvű elkészítése és folyamatos frissítése. A Viber Media vállalta továbbá, hogy a regisztráció megkezdése előtt kiegészítő információkat közöl az adatkezeléssel kapcsolatban, valamint egy új funkciót, a Viber Plus előfizetést is elérhetővé teszi Magyarországon a meglévő és új felhasználók számára, amely – számos egyéb funkció mellett – lehetővé teszi a reklámmentes Viber élményt – olvasható a közleményben.

A tájékoztatás szerint a havi díjas Viber Plus szolgáltatást választó felhasználók személyes adatait nem használják fel hirdetésekhez, valamint a felhasználók nem kapnak több hirdetést mindaddig, amíg a Viber Plus előfizetésük aktív – áll a cég kötelezettségvállalásában.

A GVH felhívja a figyelmet arra, hogy a kötelezettségvállalás a nem-fizetős alap Viber szolgáltatás esetében is kedvező változásokat hoz, mivel növeli a fogyasztói hozzájárulás szerepét, és így csökkenti az alapértelmezés szerint a vállalkozás által felhasználható személyes adatok mennyiségét, javítja a fogyasztók tájékoztatását adatvédelmi és biztonsági kérdések kapcsán.

A vállalkozás egy magyar nyelvű chat-bot (adatvédelmi bot) fejlesztését is vállalta, amely az online adatvédelemről és biztonságról tájékoztatja a felhasználókat. Az adatvédelmi bot tömör, érthető vizuális üzenetekkel, a releváns döntési pontokra mutató linkekkel segíti a fogyasztókat abban, hogy az adataikról tudatosan rendelkezzenek. A vállalkozás vállalta, legalább két évig üzemelteti az adatvédelmi botot – közölte a GVH.

A közleményben kitértek arra, hogy a nemzeti versenyhatóság az elfogadott intézkedéscsomagot a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósággal (NAIH) együttműködve alakította ki, olyan módon korrigálva a Viber magatartását, amely a legfrissebb európai adatvédelmi elvárásokkal is összhangban van.

Emlékeztetnek arra, hogy a Gazdasági Versenyhivatal évek óta kiemelt figyelmet fordít a jelentős számú fogyasztó és vállalkozás érdekeit és piaci helyzetét befolyásoló, nagy technológiai vállalkozások és online platformok piaci magatartásainak vizsgálatára.

Felidézték, hogy a GVH az elmúlt években többek között a Google, illetve a PayPal számára is előírt versenykorrekciós kötelezettségeket, az Apple és a Booking.com pedig jelentős versenyfelügyeleti bírságokat fizetett Magyarországon – emlékeztetnek a közleményben.

A magyar versenyhatóság 2023 februárjában fejezte be vizsgálatát a világ egyik legnagyobb e-kereskedelmi piacterével, a Wish-el szemben, tavaly november végén pedig lezárta a TikTok vizsgálatát, amely során a magyar versenyhatóság globális hatású eredményeket ért el – tájékoztatott a GVH.

Forrás: MTI