A Google AdWords egy nagy erővel bíró eszköz az online marketingben. A segítségével elképesztően komplex, magasan targetált, alacsony költségű és magas konverziójú kampányokat futtathatsz. Kisvállalkozóknak ez ijesztő akciónak tűnhet. Ám mielőtt megizzadnál, tervezgess egy kicsit! A Wishpond blog összegyűjtött 10 kérdést, amelyet ilyenkor fel kell tenned magadnak:

tumblr_inline_n1pu80669L1rur54v

1. Ki a célközönségem?

Talán magától értetődő, de azért jegyezzük meg, hogy ha már komoly hirdetési kampányt indítasz, tudnod kell, kik azok az ügyfelek, akiket elérni igyekszel. Menj végig ezeken a kérdéseken:

  • Helyi piacon mozognak?
  • Üzletek, egyének vagy családok?
  • Mobilon vagy laptopon fognak Téged keresni?
  • Mennyire ismerik a termékeidet?
  • Mit akarnak most, amikor rád keresnek?

2. Mi az ajánlatom?

Mint minden jó marketing kampány esetében, létre kell hoznod vagy megoldanod egy problémát. Ezen kívül meg kell mutatnod, hogy az üzleted a legjobb és azokat az eredményeket hozza, amelyeket a vásárlóid keresnek.

Válaszold meg ezeket a kérdéseket a kampányhoz:

  • Mitől egyedi az üzleted, mitől más, mint a versenytársaké?
  • Mely pontokra fókuszálhatsz az eladáskor?
  • Mit ajánlasz jelenleg, amiért a vásárlóid rákattintanak a hirdetésedre?

3. Mit keresnek a vásárlóim?

A Google AdWords „szándékmarketing”. Potenciális vevők vesznek észre éppen akkor, amikor rákeresnek arra, amit ajánlasz, a termékedre vagy a szolgáltatásodra.

Gondolkozz úgy, mint a vevőd! Listázd azokat a dolgokat, amelyekről azt feltételezed, hogy rákeresnek a Google-ben, amikor azt keresik, amivel Te szolgálhatsz nekik!

Egy olasz étterem esetében például lehetnek ezek a kulcsszavak:

  • pizza akciók
  • kiszállítás [X helyszínen]
  • pizza a közelben

A kulcsszavaid az egyik legfontosabb elemét adják az AdWords kampányaidnak. Ezek alapján szűrik meg a Google algoritmusai a hirdetéseidet. Használd az „AdWord Keyword Planner” eszközét, hogy ellenőrizd a kulcsszavak statisztikáit vagy ha kifutottál az ötletekből!

Sok más AdWords szolgáltatás is létezik, mint amilyen a Wishpond is, és amelyek segíthetnek a legjobb kulcsszavak kiválasztásában.

4. Mit akarok elérni a hirdetési kampányaimmal?

Gondolkodj azokon az eredményeken, amelyeket el kell érned a kampányaid révén! Készíts belőlük listát!

Mit szeretnél?

  • Megnövelni az üzlet látogatottságát
  • Nagyobb webforgalmat
  • Online értékesítési konverziókat
  • Lead generálását
  • Több kuponhasználót

Minél pontosabban tudod, mit vársz el a fizetett hirdetéseidtől, annál jobb eredményeket fogsz kapni. Finomabbra hangolhatod a targetálásodat, a hirdetésed szövegét és a hirdetési csoportokat is.

5. Mit akarok, mit csináljanak a vevőim?

Határozd meg azt, mit vársz el a potenciális vásárlódtól, aki meglátja a hirdetésedet! Ez azzal lesz összhangban, hogy milyen célokat tűztél ki a kampányaid számára, de különösen azt kell kigondolnod, milyen tevékenység elindítását várod tőlük, ha találkoznak a hirdetéseddel.

Mit szeretnél az érdeklődő vásárlóktól?

  • Átkattintást a kuponod landing oldalára
  • Telefonhívást
  • Online foglalást
  • A Facebook oldalad lájkolását
  • Egy adott termék vásárlását

6. Hogyan érem el, hogy azt tegye a vásárló, amit kérek tőle?

Tehát, hogyan fogod motiválni Őt? Mielőtt megírod a hirdetésed szövegét, írj össze néhány lehetséges „call-to-action” (CTA) felhívást, amelyek tipikusan cselekvésre ösztönzik a vásárlót!

A jó CTA rövid, „akcióra” késztet és egyszerű. Minél egyértelműbben kérsz, annál magasabbak lesznek a konverzióid!

A Panago ebben a példában kettőt is bevet: „Rendelj online!” (Order Online) és „Hívj fel minket!” (Give Us A Call).

Screen Shot 2014-02-27 at 1.48.47 PM

Azzal is motiválhatod őket, hogy limitált ajánlatokkal élsz, exkluzív kedvezményekkel vagy más különleges akciókkal.

7. Mit csinálnak a versenytársaim?

Mindig bölcs dolog figyelni a vásárlóid választásait. Figyeld meg, hogyan használ Google hirdetéseket vagy egyéb reklámstratégiákat a konkurencia!

Végezz kutatást arra nézve, milyen kulcsszavakkal élnek vagy keress rá magad közvetlenül a versenytársaid nevére a Google-ben!

Screen Shot 2014-02-27 at 1.57.34 PM

Állíts össze egy egyszerű, összehasonlító analízist! Sorold fel a kampányaid erősségeit és gyengeségeit! Határozd meg, hogyan tennéd jobbá ezeket, hogyan nyernél meg még több vásárlót!

Jobb szolgáltatást ajánlasz? Érték-orientáltabb vagy? Ha a konkurencia jelen vagy a Google Places rendszerében, Te miért nem? Más kulcsszavakat használnak? Tudsz egyértelműbb CTA-t bevetni? Gondolkodtál már komolyabb mobil optimalizálásban?

Azzal, hogy utánanézel a riválisaidnak, jobban megérted majd, mire számíthat az üzleted; és ennek megfelelően optimalizálhatod a kampányaidat.

8. Mi a költségvetésem?

Pénz, pénz, pénz. A PPC („pay-per-click” marketing, amikor a fizetés az átkattintások számán alapul) hirdetésekre van szükséged, hogy az üzleted profitra tegyen szert. Tervezd meg a Google hirdetési költségvetésedet, mielőtt beleugrasz!

A Google AdWords rendszerében napi szinten számítják ki a költségeket. Ha nem ismered az online hirdetések világát, ez új lehet számodra, ezért érdemes megtanulnod, hogyan működnek ezek az árazási szisztémák.

png;base64657d3b627007ec86

A Google-nek többféle költségstruktúrája van. A legalapvetőbb, amelyet újként ismerned kell (vagy elfoglalt emberként) a sztenderd PPC (vagy CPC, azaz „cost-per-click”, kattintásonkénti költség).

A PPC lehetővé teszi, hogy a hirdetéseid kattintásainak száma alapján állítsd be a költéseket. Ez az alapértelmezett beállítás, mikor elkészítesz egy hirdetési kampányt.

Számolj olyan napi költségvetéssel, ami megfelel az üzleted szükségleteinek! Ha új vagy ebben, javasolunk egy kb. 20-50 dolláros, azaz 4500-11000 Ft/napi költségvetést.

Menet közben pedig figyelheted a hirdetéseidet és bármikor igazíthatsz a beállításokon. Ha jó eredményeket kapsz, növelheted a hirdetési költségedet!

Van egy maximum CPC is, az a maximum összeg, amit hajlandó vagy fizetni egy kattintásért. A helyzet az, hogy minél többet vagy hajlandó fizetni egy kattintásért, annál valószínűbb, hogy forgalmat kapsz. Minél kevesebbet fizetnél, annál kisebb forgalomra teszel szert. A versenytársaid ellen licitálsz a kulcsszavak és egyéb tényezők tekintetében. Lényegében a legmagasabb maximum CPC általában a legmagasabban elhelyezkedő találatot is jelenti a rangsorban, azt, ahol a hirdetésed megjelenik a Google kereséskor.

Ám mindig tudd, mi a számodra optimális ROI („return on investment”, a befektetés megtérülése)! És tudd azt is, hol a költségvetésed határa! A hirdetési költségeidet a szükséges megtérülés alapján szabd meg!

9. Mennyi ideig hirdessek?

Meddig fognak futni a hirdetéseid? A kérdésre adott válasz annyiféle lehet, ahány kampányt indítasz. Azonban ez is olyan, amit még a kezdés előtt kell megtervezned!

Például, ha rövid ideig futó nyereményjáték elérhető az oldaladon, gyorsan kell terjesztened a hírét és promotálnod az AdWords rendszerén keresztül! A hirdetési kampány tartson addig, amíg véget nem ér a játék.

Márkatudatosság témakörében, vagy ha folyamatos forgalmat biztosítanál az oldaladra, hosszabb hirdetési kampányt érdemes indítanod.

png;base6442b3bfbe8c2357d7

Bizonyosodj meg arról, hogy megtervezed a kampány időtartamát, hogy nehogy véletlenül a végtelenségig fizess a hirdetésekért!

10. Hogyan fogom mérni az eredményeimet?

A Google AdWords rendszerében szinte megszámlálhatatlan lehetőséged van a kampánymutatók követésére és mérésére.

Az, hogy mit mérsz, nagyban függ attól, milyen eredményekre számítasz a kampányodban. Lássunk néhány mutatót, amiket érdemes figyelni:

  • Kattintások száma a játékod landing oldalán
  • Email „lead”-ek száma
  • Eladások száma
  • Eladások értéke
  • Befektetés megtérülése (ROI)

Ezután még a kampány elindulása előtt állítsd fel az eredményeket lekövető rendszeredet. Érdemes lehet összekötni a Google AdWords és a Google Analytics fiókodat. Vagy használhatod egy AdWords eszközt biztosító szolgáltatás analitikáját is, amellyel valós időben láthatod a mutatók alakulását.

png;base64abd8a8d1076e9fe9

Az eredményeid mérésével tesztelheted a hirdetéseid variációit és valós időben optimalizálhatsz. Ezen kívül megtapasztalhatod a legfontosabb üzleti mutatót: a határvonalat, hogy meddig mehetsz el.

Összegzés

Amint végigértél ezeken a kérdéseken, készen állsz arra, hogy jobb Google AdWords kampányokat futtass. Vázold fel a hirdetéseidet! Kezdj kicsiben és tesztelj menet közben!

Ha többet szeretnél megtudni arról, hogyan használhatják a kisvállalkozások a Google AdWords rendszerét, ezeket az angol nyelvű cikkeket ajánljuk:

Mit gondolsz? Indítottál már Google AdWords kampányt? Milyen eredményeket értél el? Oszd meg velünk a tippjeidet egy kommentben!