Te mennyire szereted a cukkinit? Az egyik Facebook oldalon több százan fejezték ki a zöldség iránt érzett imádatukat a lájk gomb megnyomásával – miközben tucatnyi másik oldal is létezik a cukkiniról, amelyekből választani lehet. Csak egy probléma van: a lájkok hamisak. Egy olyan alulfizetett csapat művei Bangladesből, akiknek a főnöke mindössze 15 dollárt kért ezer lájkért a saját „klikkfarmján”. Az alkalmazottak pedig évente csupán 120 dollár fizetést kapnak – írja a The Guardian.

Így aztán ismét megkérdőjelezhetővé válik az az alap, amelyre építve sok modern cég méri online sikerét – Facebook lájkokon, YouTube videó megtekintéseken és Twitter követőkön keresztül.

Ez az eset a Facebooknak is rosszul jön, hiszen meggyőzheti a cégeket arról, hogy inkább a Google – ön hirdessenek és saját targetált reklámjaikat használják, miközben az egyetértés lájkjait kergetik.

Facebook courgette page

A lájkok pedig fontosak a fogyasztók számára: 31 százalékuk ellenőrzi az értékeléseket és visszajelzéseket, köztük a lájkokat és a Twitter követőket, mielőtt vásárolnának valamit, mondja egy kutatás. Ez azt jelenti, hogy a klikkfarmok jelentős szerepet játszanak a fogyasztók potenciális megvezetésében.

Emellett egyre nagyobb kihívást jelentenek azon cégek számára is, amelyek a közösségi média mutatóira támaszkodnak – a valós felhasználók jelzései alapján –, hogy megbecsüljék termékeik népszerűségét.


Az alkalmazottak számára pedig mindez egyenlő a keserű munkával, melyet kopott szobákban, üres falak között és rácsos ablakok mellett végeznek a képernyők előtt, néha éjszaka is. 1000 lájkot kell generálniuk vagy 1000 embert követniük Twitteren egy dolláros fizetésért.

Sam DeSilva, az IT és a munkaerő – kiszervezés területén, Oxfordban praktizáló ügyvéd is megszólalt a hamis kattintások ügyében: „Potenciálisan több törvényt is megszegnek – a fogyasztóvédelmi és tisztességtelen kereskedelemre vonatkozó szabályozások is ide tartoznak.”

Ha további esetekről szeretnél olvasni, kattints a The Guardian beszámolójáért!