Holnap lezárul a történelem talán egyik legfurcsább amerikai elnökválasztása. De hogyan is használta ki a két jelölt az elmúlt hónapokban a közösségi média erejét? Régebbi cikkeinből szemezgettünk.
A jelöltek kinevezése – Mindenhonnan, minden szögből
Az elnökválasztás legizgalmasabb időszaka az elnökjelöltek kinevezésével kezdődött.
A republikánus app
A republikánus párt külön applikációt hozott létre, hogy az emberek minél élménygazdagabban tudják követni Trump elnökjelölti kinevezését július 18-án, Clevelandben. Az appon keresztül 360 fokban figyelhettük meg a kinevezést és az ott elhangzó beszédeket. A párt szóvivője, Audrey Schanelli nyilatkozata szerint az applikációnak hála még több korosztály még csatornán figyelhette a történelmi eseményt.
Melyet ekkor már így is bőven lehetett figyelni. A Google például kinevezés hivatalos partnere volt, így a YouTube-on is követni lehetett az eseményeket, de a Snapchat segítségével a kulisszák mögé is beláthattunk . Az amerikai tinik körében jelenleg legnépszerűbb alkalmazás használata jól jelezte, hogy a republikánusok milyen erőkkel akarnak a fiatalok felé nyitni.
Twitter live!
A kinevezéseket a Twitter is élőben közvetítette, mind a republikánus, mind a demokrata oldalról, ezzel is bizonyítva, hogy a cég jövője szempontjából mennyire fontosnak tartja az élő videós tartalmakat. Anthony Noto, a Twitter Chief Financial Officere akkor így nyilatkozott az élő közvetítésekről: “A Twitter a leggyorsabb módja annak, hogy megvitassuk, mi történik a politikában és hírt adjunk róla.” A vezető azt is elmondta, hogy reményei szerint a közvetítéssel az egész világon láthatóvá válik az emberek számára az, hogyan működik a demokrácia.
Huffington Post 360 fokban
Ha pedig ez még nem lett volna elég, Clinton és Trump kinevezését a The Huffington is közvetítette a RYOt elnevezésű, több millió dollárért megvásárolt reality show 360 fokos technikájával, producereivel és riportereivel.
Saját appokkal a győzelemért
Miután pedig a világ tudomásul vette, hogy Clinton és Trump indul az elnökségért a két legnagyobb párt színében, beindult az igazi kampányidőszak. A szokásos televíziós viták, beszédek és rallyikon kívül már Obama időszakában is láthattuk a közösségi média kihasználását, ám Clinton és Trump erősen szintet emelt. Mindketten külön ingyenes appot fejlesztettek ki, nagyjából hasonló funkciókkal.
Az appok lényege – a kampányon és a főbb üzenetek eljuttatásán, illetve a konkurencia lejáratásán felül – többek között az adománygyűjtés is volt: minél nagyobb összeget adományoztunk kedvencünk kampányára, annál jobb minősítéssel bírtunk.
A politika jelenlétét jól mutatta Trump America First elnevezésú alkalmazása, melyet az a Political Social Media LLC tervezett, ami gyártott már appot a Nemzetközi Fegyver Egyesületnek, a CatholicVote.org-nak, de még Trump egykori kihívójának, Ted Cruznak is. Trump appja a jelölt eleganciájának jeleit is jól mutatta azzal, hogy az alkalmazáson belül egy visszaszámlálás működött – illetve még működik – Clinton leigázásig, a demokrata elnökjelöltet lezseren Crooked Hillarynak nevezve.
Az app segítségével láthatjuk, hogy a közelünkben pontosan hol vannak más republikánus jelöltek, de persze a közösségi média legfőbb csatornáival is össze van kötve, ha a felhasználók esetleg nem ismernék egymást a fegyvertartásos csoportokból.
Clinton mellesleg egy hónappal előbb debütáltatta appját.
Kit érdekelnek a jelöltek, ha van Michele és Melania?
A szeptemberi mutatók jól jelezték, hogy az elnökválasztás mennyire kiemelkedő téma a social mediában is – a legfelkapott téma az idősebb felhasználók között a politika volt, ezen felül is az elnökjelöltek kinevezése, de a két legtöbbet emlegetett név meglepő módon nem Trumpé és Clintoné volt, hanem Michele Obamáé és Melania Trumpé – a republikánus elnökjelölt feleségének hírhedt beszéde miatt.
8 millió álprofil
Bár a közösségi médiát elárasztotta a kampány, ez nem mindenképpen azt jelentette, hogy az embereket valóban annyira érdekli is a téma, mint a számok mutatták. A hamis profilokkal foglalkozó eZangra kutatásai szerint bár mindkét elnökjelölt több milliós követőtáborral rendelkezik Twitteren, ez korántsem azt jelenti, hogy valóban ennyi ember követi őket. Trump akkor 11 millió követőjének 39 százalékához például nem kapcsolódott valós személy, Clinton 8 millió követőjének pedig 31 százaléka volt hamis Twitter-fiók. Vagyis nagyjából a két elnökjelölt összesen 8 millió hamis követőre költötte kampánypénzének egy részét.
Clinton botja
Az utolsó hajrában Clintonék egy nagy húzással még egy botot is bevetettek Trump ellen – rendkívül kreatív módon. A robot segítségével Trumppal tudunk társalogni: a bot különböző fontosabb témáról tud nyilatkozni, mint Kína, a gazdaság vagy Clinton, a válasz pedig mindig azokból az idézetekből merít, melyek miatt a repbulkiánusok kampánymenedzsere minden bizonnyal fogta a fejét. Az idézet után írásos és képes bizonyítékot kaphatunk az elhangzottakról: a bottal a demokraták arra akartak rávilágítani, hogy Trump mennyire hajlamos letagadni korábban elhangzott nyilatkozatait. A beszélgetéseket a felhasználók a #LiterallyTrump hashtaggel tudják megosztani a Twitteren.
A bot a Literraly Trumpon érhető el – Clintonék azon oldalán, mely Trump idézeteit gyűjtötte össze a különböző, választási vitákban felmerült témákban.
A Gmail szavazásra buzdít
Az utolsó napokban pedig még a Google is beszállt az elnökválasztásba – amerikai felhasználóknak egy felugró ablakban jelezi, hogy itt az ideje szavazni menni, a lakóhely címének beírásával pedig azt is megmutatja, hogy pontosan hol is adhatjuk le voksunkat.
Az utolsó pont pedig már csak az elnökválasztás közvetítése lesz – melyhez minden bizonnyal elég lesz csak leülni a Twitter vagy Facebook elé. Mindent tudni fogunk, percről percre.