Miután a járvány korai szakaszában elveszítette építőipari állását, Kaitlin Tokar úgy döntött, hogy megpróbálja eladni néhány vintage bútor- és háztartási cikk-kollekcióját az Instagramon – írja cikkében a CNN.

Tokar elmondta, hogy sokkal gyorsabban indult be a biznisz, mint amire számított. Fiókja, a Midnight Tokar Vintage közel hatezer követőt gyűjtött össze 2020 szeptemberi indulása óta, és elindított egy második fiókot is, amelynek középpontjában a ruházati viszonteladás áll. Tokar amúgy egy 30 éves, New Yorkban élő, egyedülálló anya, aki még ezzel a viszonylag szerény követőszámmal is az Instagram-boltot tette főállású bevételi forrásává.

A közelmúltban azonban bejegyzései nem jutottak el annyi követőhöz és törzsvásárlóhoz, ami azt jelentette, hogy a dolgai sokkal lassabban fogynak, és szerinte ennek köze lehet az Instagram platform legutóbbi változásaihoz, hogy szerinte a dolgok egyszerűen nem látszanak.

Ráadásul Tokar nincs egyedül. Azzal párhuzamosan, hogy az Instagram egyre inkább előtérbe helyezi a videókat és az ajánlott bejegyzéseket a felhasználók hírcsatornáiban, hogy lépést tartson a rivális TikTokka, a platformra épülő kisvállalkozások egy része nehezebben éri el követőit, és egyre csökkenő látogatóval néz szembe, ezért aggódnak a vállalkozásuk jövője miatt. Egyes kisvállalkozások tulajdonosai csatlakoztak a felhasználókhoz a Change.org petíciójában, amelyben arra szólítottak fel, hogy „tegyék újra Instagrammá az Instagramot”. Eddig több mint 300 000 aláírást szereztek a múlt hónapi elindítása óta. Mások közvetlenül a platformon, bejegyzésekben és történetekben fejezték ki aggályaikat.

„Még mindig megvannak az alapvető vásárlóim, de ahogy az Instagram változik, egyszerűen már nem érzem fenntarthatónak, nem érzem úgy, hogy igazán fejlődhetek” – mondta Liz Gross, aki 2011 óta vintage divatcuccokat árul fiókján, az Xtabay Vintage-en keresztül. Gross elmondta, hogy üzletének 98 százaléka a platformról származik, miután a járvány alatt bezárt a boltja.

A kisvállalkozások tulajdonosai körében tapasztalható aggodalmak az Instagram változásaival szembeni nagyobb visszhang része, amelyek egyes felhasználók szerint elveszik az alkalmazás képmegosztó funkcióját, és megnehezítik a kapcsolatfelvételt azokkal a közösségekkel, amelyeket éveket töltöttek a platformon. Sok felhasználó panaszkodott arra, hogy ahelyett, hogy barátaik bejegyzéseit látnák a hírfolyamában, sokkal nagyobb valószínűséggel látnak olyan javasolt bejegyzéseket, hirdetéseket és Reelseket (ami ugye az Instagram válasza a TikTokra), amelyek érdekelhetik őket, vagy nem.

Anne Yeh, a Meta szóvivője a kisvállalkozások tulajdonosainak aggodalmait érintő kérdésekre válaszolva elmondta, hogy az Instagram a felhasználói visszajelzésekre reagálva ideiglenesen csökkenti az ajánlott bejegyzések számát a felhasználók hírfolyamában. „Tisztában vagyunk azzal, hogy az alkalmazás módosításai kiigazítást igényelnek, és bár hiszünk abban, hogy az Instagramnak fejlődnie kell, ahogy a világ változik, időt akarunk szánni annak biztosítására, hogy ez helyes legyen” – mondta Yeh közleményében. Adam Mosseri, az Instagram főnöke elmondta, hogy az ajánlottabb tartalomra való áttérés célja, hogy segítse az alkotókat a platformon – ez arra utal, hogy a felhasználók nagyobb valószínűséggel fedeznek fel valamit, amit még nem követtek. Egyes cégtulajdonosok szerint azonban fontosabb pusztán annak biztosítása, hogy bejegyzéseik eljussanak azokhoz, akik úgy döntöttek, hogy követik őket.

Sok kisvállalkozás tulajdonosát is frusztrálja, hogy a platform a videókra összpontosít, és azt mondják, úgy érzik, hogy videókat vagy Instagram-Reelseket kell készíteniük ahhoz, hogy a bejegyzéseik láthatóak legyenek, függetlenül attól, hogy a formátumnak van értelme termékeik számára, vagy sem.

„Nem azért vágtam bele ebbe az üzletbe, hogy szórakoztassam a követőket” – mondta Tokar – „Rendkívül időigényes elkészíteni az ilyen tartalmat. Az én munkaidőm a beszerzéssel, a fotózással, a listázással, a kutatással, a takarítással és a szállítással telnek. Ez már teljes munkaidős munka.”

A felhasználók fizethetnek a bejegyzéseik „fellendítéséért”, hogy azok szponzorált bejegyzésként jelenjenek meg több felhasználó hírfolyamában, ami több cégtulajdonos szerint most az egyetlen módja annak, hogy biztosítsák az állóképekkel való elérést. Az egyik felhasználó elmondta, hogy hirdetési költése megduplázódott az elmúlt évben, mivel az organikus elérés halott.

Tekintettel az Instagram hatalmas hatására, a kilépés nehéz mind a felhasználók, mind a vállalkozások számára. Egyes cégtulajdonosok azonban azt mondják, hogy a változások miatt más platformokra való terjeszkedést fontolgatnak. Tokar elmondta, hogy a Depop és az Etsy e-kereskedelmi oldalakon keresztül kezdett bizonyos értékesítéseket lebonyolítani, és most már nem erre az üzletére támaszkodik teljes bevételéért. Egy másik felhasználó pedig azt mondta, hogy az mentette eddig meg, hogy egy e-mail listán keresztül elérheti visszatérő ügyfeleit.

Ennek ellenére nincs mód arra, hogy követőiket könnyen átvigyék máshol lévő közönséghez, és más platformokon gyakran olyan díjak és egyéb szabályzatok vannak, amelyek bonyolultabbá tehetik az értékesítést, mint az Instagramon.

Forrás: CNN