A Facebook elvesztette a keresetet az Európai Unió legfelsőbb bíróságán, amit egy német trösztellenes döntés miatt indítottak, amely korlátozta az adatok hirdetési célú felhasználását.
Az Európai Bíróság szerint a versenyfelügyeleti szervek mérlegelhetik, hogy az olyan cégek, mint a Facebook, betartják-e a kontinens szigorú adatvédelmi szabályait, amelyeket általában a nemzeti adatvédelmi szabályozók kényszerítenek ki.
A bíróság kimondta, hogy a trösztellenes hatóságok figyelembe vehetik az adatvédelmi szabályok megsértését, amikor azt vizsgálják, hogy a technológiai óriáscégek visszaélnek-e piaci erőfölényükkel a versenytársak kiszorításával.
„Értékelés alatt áll a bíróság döntése, és idővel több mondanivalónk lesz” – nyilatkozta Meta az üggyel kapcsolatban.
A bíróság egy 2019-es német trösztellenes ítélet mellett foglalt állást, amely azzal fenyegetett, hogy felborítja a Meta üzleti modelljét, amely szerint a felhasználóknak szánt hirdetéseket értékesít a szolgáltatásaival töltött idejükből nyert adatok alapján.
Az Instagramot és a WhatsAppot is birtokló Meta fellebbezett a megállapítás ellen, ami arra késztette a német hatóságokat, hogy véleményt kérjenek a bíróságtól,.
A keddi döntés megnyithatja az utat a technológiai cégek szigorúbb ellenőrzése előtt. Európa úttörő szerepet vállalt a nagy digitális platformok erejének megfékezésében a jövő hónapban életbe lépő átfogó új szabványokkal és a mesterséges intelligenciával kapcsolatos szabályaival.
A német szövetségi kartellhivatalnem vitatta, hogy a vállalat az ügyfelek adatait arra használja fel, hogy hirdetésekkel célozzon a Facebookon. Azt is mondta, hogy a cég az összes általa futtatott szolgáltatás adatait kombinálja a hirdetések pontosabb célzására, viszont először engedélyt kell kérnie külön-külön a webhelyeken.
A kérdés ezután az, hogy a Facebook hogyan szerzi meg a felhasználók hozzájárulását adataik feldolgozásához.
A bíróság döntését összefoglaló sajtóközlemény szerint a cég „nem tudja igazolni” a „jogos érdek” állítását, hogy személyes adatokat használjon fel a felhasználóknak szóló hirdetésekhez. Az Európai Unió adatvédelmi szabályai szerint a felhasználóknak szabad hozzájárulásukat kell adniuk adataik felhasználásához.
Andreas Mundt, a Német Szövetségi Kartellhivatal elnöke szerint az uniós bíróság döntésének „hosszútávú hatásai lesznek az adatgazdaság üzleti modelljére”.
Forrás: AP