Mennyit vagyunk a közösségi oldalon és miket csinálunk rajta? Ezt derítette ki egy friss kutatás.

A Facebookon az aktív felhasználók négyötöde egy napot sem hagy ki az oldal nézegetése nélkül, további 8 százalék maximum heti 1 napot tölt el a közösségi oldal használata nélkül – derült ki a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete (MTE) és az NRC kutatásából. Az intenzív felhasználók körében felülreprezentáltak a nők, az alacsonyabb iskolai végzettségűek és a 30 év alattiak, míg a kevésbé intenzív felhasználóknál a férfiakat, a felsőfokú végzettségűeket, illetve a harmincasokat találjuk meg.

dreamstime_s_44371003

Naponta átlagosan mintegy 86 percet töltenek a magyarok böngészéssel, hétköznap kicsit kevesebbet, hétvégén érthetően kicsit többet. Adminokat, marketingeseket valószínűleg nem ér váratlanul a megállapítás, hogy a legtöbben az esti órákban böngészik a Facebookot, így ez lehet egy nagyon ideális időszak ahhoz, hogy minél több felhasználót elérjenek az oldalak. A kutatás szerint egészen pontosan az este 6 és 9 óra közötti idősáv a legnépszerűbb, míg a legkevésbé éjfél és reggel 6 óra között használjuk a Facebookot.

Az, hogy a mobileszközről való böngészés egyre jellemzőbb, szintén nem váratlan dolog, az viszont érdekes, hogy este, amikor mondjuk otthonról, asztali gépről is lehetne facebookozni, olyankor is inkább a mobileszközeinket használjuk.

A Facebook tagok nem csak ismerőseik, vagy egyéb, kifejezetten az oldalra szerkesztett tartalmakat fogyasztanak a hírfolyam görgetésekor: kétharmaduk lájkolt be, vagyis követ valamilyen online portált, blogot.

Ezért nélkülözhetetlen a Facebook

A kutatásból az is kiderül, hogy a megkérdezettek 46 százaléka szerint van olyan oldal, amit csak Facebookon keresztül követ, 58 százalékának pedig olyan, amit többnyire a közösségi oldalon néz, és csak ritkán látogatja magát a portált vagy blogot.

Tízből kilenc felhasználó azt mondta, hogy továbbkattint, ha egy hírfolyamban megjelenő cikk felkelti az érdeklődését. A hírportálok, blogok tartalmai meglehetősen nagy aktivitást is generálnak, hiszen a lájkolás, és a tovább osztás igen széles körben jellemző az ilyen tartalmak esetében – akárcsak a kommentek elolvasása mind a portálon, mind a közösségi oldalon megjelenő ajánlónál.

dreamstime_s_15890113

Mit szeretünk a Facebookon?

A Facebookot a felhasználók mind a kommunikációjukhoz (49 százalék), mind az informálódásukhoz (40 százalék), mind pedig a szórakozásukhoz (43 százalék) használják az oldalt. A kommunikáció szerepét a „közvetlen” kommunikáció erősíti elsősorban, a kommentelés már kevésbé jellemző. A felmérés azt állapítja meg, hogy az oldal funkciója elsősorban a szórakoztatás, az informálódás pedig csak ez után következik. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a szívesen látott tartalmas sorában első helyen a vicces tartalmak szerepelnek (66 százalék), melyet a zene (55 százalék) követ, a „tudomány, technika” kategória (45 százalék) csak a harmadik helyre került. A felhasználók 70 százaléka egyébként egyetért az állítással, hogy facebookozni jó szórakozás, igaz, direkt módon csak 56 százalék állítja, hogy az információszerzéssel szemben a kikapcsolódás a fontosabb.

Tibi atya, mint hiteles forrás

A legtöbbek által követett oldalak között vegyesen vannak hírportálok (Index, Nők Lapja Cafe, HVG) és a Facebookra specializálódott oldalak (Tibi atya, Mindenegybenblog), amely csoportok nem válnak el élesen a felhasználók értékelésében. A leghitelesebbnek ítélt oldalak között például az első az Index (18 százalék szerint), de a receptneked.hu és Tibi atya is 12 százalék illetve 10 százalék szerint a leghitelesebbek közé tartozik.