hirdetés

Használd az AI tudását az üzleti sikerhez! Profitnövelő ötletek egyetlen kattintással! Használd az AI tudását az üzleti sikerhez! Profitnövelő ötletek egyetlen kattintással!

Az Európai Digitális Jogok Központja (NOYB) kedden panaszt nyújtott be az osztrák adatvédelmi hatósághoz a Meta e hónapban elindított, fizetős, reklámmentes szolgáltatása ellen.

A Meta a múlt hónapban jelentette be a fizetős szolgáltatást európai felhasználóinak a Facebookon és az Instagramon. A vállalat szerint a szolgáltatás megfelel az európai uniós jogszabályoknak, amelyek szerint a felhasználóknak választási lehetőséget kell biztosítani arra vonatkozóan, hogy adataikat gyűjthetik-e és felhasználhatják-e célzott hirdetésekhez.

A Meta szerint az előfizetéses modell jogszerű módja annak, hogy a felhasználók beleegyezését kérjék a hirdetések által finanszírozott szolgáltatáshoz, és összehangban áll az Európai Bíróság júliusi döntésével. A felhasználók választhatják az ingyenes hozzáférést, ha hozzájárulnak az adatgyűjtéshez és a célzott hirdetésekhez.

A bécsi székhelyű NOYB közölte, hogy nem ért egyet a Metával abban, hogy mit jelent a beleegyezés fogalma.

„Az EU jogszabályai szerint a beleegyezés a felhasználó valódi, szabad akaratán alapul. E törvénnyel ellentétben a Meta valójában évi 250 euróig terjedő +adatvédelmi díjat+ számít fel, ha valaki élni mer az adatvédelemhez való alapvető jogával” – közölte Felix Mikolasch, a NOYB adatvédelmi jogásza.

Az osztrák adatvédelmi hatósághoz benyújtott panaszban a szervezet kifogásolta a szolgáltatásért elkért összeget is.

„Nemcsak a költségek elfogadhatatlanok, az ágazati statisztikák szerint az emberek mindössze 3 százaléka akarja, hogy nyomon kövessék. Ha a Meta ezt megússza, a konkurens vállalatok hamarosan követni fogják ezt a példát” – közölte a szervezet.

A Facebook anyavállalata szerint a hirdetések nélküli előfizetés megvásárlásának lehetősége megfelel az európai szabályozó hatóságok követelményeinek, miközben a felhasználóknak választási lehetőséget biztosít, és lehetővé teszi a Meta számára, hogy továbbra is az Európai Unió, az Európai Gazdasági Térség (EGT) és Svájc minden lakosát kiszolgálja.

A Meta szóvivője továbbá rámutatott, hogy az árazás összhangban van az Európában hasonló előfizetési ajánlatokkal.

A Netflix 7,99 eurót (3036 forint) számol fel egy alapszintű havi előfizetésért, míg az Alphabet YouTube Premium szolgáltatása körülbelül 12 euróba (4558 forint) kerül, és a Spotify prémium szolgáltatásának ára körülbelül 11 euró (4178 forint).

A NOYB, amely az adatvédelemi törvények megsértése miatt több száz panaszt nyújtott be a nagy technológiai vállalatok ellen, felszólította az osztrák adatvédelmi hatóságot, hogy bírságolja meg a Metát és gyorsított eljárásban vizsgálja az ügyet.

Forrás: MTI