Nem a legegyszerűbb folyamat kideríteni, hogy ellepték-e a kamu felhasználók egy Facebook oldal rajongói bázisát, de néhány adat segítségével egészen jól ellenőrizhető a közönség hitelessége.

2012 végén a Facebook már elkezdte kigyomlálni a hamis felhasználókat és profilokat, amivel sok cég rajongói jó részét el is veszítette. Mint kiderült, akkor a fiókok 8,7 százaléka bizonyult kamunak.

Most következzen a Business2Community 4 módszere annak kiderítésére, vannak-e kamu felhasználói egy Facebook oldalnak.

1. Ellenőrizd a származási helyet és a rajongók életkorát!

Ezzel a lépéssel azt nézheted meg, hogy a lájkok egy külföldi országból érkeznek-e, ahol rajongókat vásároltak maguknak. Vannak ügynökségek, amelyek fizetős szolgáltatásokkal teszik ezt lehetővé.

a.) Kattints a lájkok számára a borítókép alatt látható boxban!

Lehet, a nyílra kell klikkelned először, hogy a mező láthatóvá váljon, mert sokszor az oldal működtetői lejjebb sorolják a listában.

facebook-like-click

b.) Hívd elő az eredményeket!

A következő információkat fogod látni az oldalon:

  • Legnépszerűbb hét („Most popular week”)
  • Legnépszerűbb város („Most popular city”)
  • Legnépszerűbb korosztály („Most popular age group”)

A legnépszerűbb város az, ahol a cég működik vagy egy messzi országban van? Van üzletük abban az országban? Sokan követik őket abból az országból? Vagy pedig az adott országban egyáltalán nincs is érdekeltségük és valószínűnek tűnik, hogy csak rajongókat vásároltak?

A legnépszerűbb korosztály 18-24, 35-44 éveseké vagy idősebbeké? Vagy egy egészen más korosztály? Megfelel egyáltalán a célcsoportjuknak? Hihetőnek tűnik, hogy az adott korcsoport elkötelezett legyen az oldal tartalma és szolgáltatásai iránt?

facebook-pam-insights

2. Hány ember beszél az oldalról Facebookon?

Ha az oldalnak van 35 ezer rajongója vagy gyűjtött lájkja, de csak 50-en beszélnek róla, talán máris kapásod van. Minden nap posztolnak tartalmat? Ha igen, a. ennek ellenére nem értenek a rajongók gyűjtéséhez, b. utóbbiak nem is léteznek, ezért nem is tudják az oldal iránti elkötelezettséget megteremteni.

3. Ki lájkolja a napi tartalmakat?

Ezt a legkönnyebb ellenőrizni. Egyszerűen csak fusd át a posztokat: mennyi lájkot kapnak? Egyenlő ezek elosztása? Vagy tonnányi lájkot kapnak egyik nap, majd a következőn semmit? Persze lehet, hogy egyik, másik tartalom jobb volt, mint a többi, de célszerű megvizsgálni az oldalon kirajzolódó trendeket.

Kattints a lájkok számára azon posztok alatt, amelyeknél rosszat sejtesz. Ezután eljutsz a lájkolók profiljaihoz. Valódiak vagy hamisak? Talán épp abból az országból származnak, ahol az adott oldal legnépszerűbb városa is megtalálható az Insights adatok szerint? Ha igen, több mint valószínű, hogy vásárolt rajongókkal állsz szemben.

2013-03-09_23-31-08

4. Mikor jelentek meg a rajongóik?

A legtöbb oldalon látod az idővonalon a havi aktivitást. Ha a rajongók száma például megugrott ezerről 20 ezerre, akkor vagy volt egy nagyon sikeres kampányuk vagy a valótlannak tűnő számok azt igazolják, hogy valami tényleg nincs rendben.

Nézd az egészet, ne csak a részleteket!

Ha meg is teszed a fent leírt lépéseket, ne felejtsd el, hogy így sem lehet teljesen egyértelműen bebizonyítani, ha egy oldal illegális tevékenységet végez. Ugyanakkor, ha mind a négy vizsgált elem problémásnak tűnik, akkor több mint valószínű, hogy valami kamura akadtál. Innentől kezdve a te dolgod eldönteni, bízol-e még abban a cégben, a teljesítményében és hiszel-e az üzleti sikereinek.

Ti mit gondoltok?

Találkoztatok már kamu felhasználókkal rendelkező oldallal? Megbíznátok továbbra is a cégben? És mit tennétek, ha egy olyan üzletről lenne szó, amelyet a negatív felfedezés előtt nagyon kedveltetek? Másképp állnátok hozzá ezután?