Amikor megnyitsz egy weboldalt, mi az első dolog, amire ránézel? A modell, aki minden stock fotón szerepel? A tetején a nagy céglogó? A keresősáv? Az EyeQuant, egy német mesterséges intelligencia szoftvercég, amely prediktív „szemkövetést” szolgáltat weboldalaknak, azzal foglalkozik, hogy kiderítse, mit néznek az emberek, ha betöltenek egy oldalt. A cég legutóbbi tanulmánya szerint a webdizájn hagyományosnak hitt bölcsességei nem mindig jönnek be, például, ami az arcok iránti vonzalmat jelenti – írja a FactCoDesign.

3025318-inline-morefaceexampleset

A felhasználók a branding nagy részét ignorálják

A 46 személy részvételével készült tanulmány célja az volt, hogy segítsen fejleszteni az EyeQuant belső algoritmusain, amelyekkel megjósolják, hova tekintenek majd az emberek az ügyfeleik oldalain. A kutatás alanyai, akik a Németországban található Osnabruecki Egyetem idegtudományi laborjában járultak hozzá a felméréshez, 200 termék-és landingoldalt néztek meg azzal szándékkal, hogy például Levi’s farmert vegyenek vagy egy TV-t a Target cégétől, esetleg egy utat Párizsba. Az eredmények hőtérképek formájában születettek meg, amelyek azt mutatják, mit néztek leginkább az emberek. Az átlagos „fixáció” nagyjából 15 másodpercig tartott. A következőkre jutottak:

Az arcok nem olyan hatásosak

Az emberek szeretnek arcokat nézni, még az élettelen tárgyak esetében is, amelyeknek nincs ilyenje. A tervezők ezért hajlamosak a szövegeket a fotón szereplő személlyel egy vonalban elhelyezni, hogy így irányítsák a felhasználók figyelmét, arra a gondolatra alapozva, hogy tudni akarod majd, mire néz az illető. Ez a tanulmány úgy találta, hogy az emberek hajlamosabbak voltak a weboldal címszövegére vagy a keresősávjára nézni, mint az oldalakon prominens helyeken található arcokra.

3025318-inline-13etbonus

A nagy szöveget könnyű olvasni

A résztvevők nem néztek rá a nagy tipográfiai elemekre, még akkor sem, ha eladást hirdettek. Helyette a relatíve kisebb fontokat figyelték az oldalon. Egy esetben például teljesen ignorálták a cég nevét, amely az oldal bal felének nagy részét tette ki, és inkább a valamivel kisebb alcímeket favorizálták.

Az ingyenes a varázsszó

Mindenki imádja az ingyen cuccot, igaz? Ugyanakkor nem biztos, hogy annyiszor néznek rá erre a szóra, mint gondolnád. Azokon az oldalakon, amelyek ingyen terméket vagy kiszállítást hirdettek, az emberek hajlamosabbak voltak a termékleírásokra figyelni, illetve egy esetben, határozottan a Victoria’s Secret modell melleire.

A nagyszerű brandingedet nem biztos, hogy értékelik

Azok a felhasználók, akik már tudták, hogy mit akarnak vásárolni, nem igazán figyeltek az oldal márkázott elemeire, így például a céglogóra. „A felhasználók sok brandinget ignorálnak ezeken a landing oldalakon” – mondta el az EyeQuant társalapítója és CEO-ja, Fabian Stelzer a Co.Designnak. „Tényleg csak azokat az elemeket akarják megtalálni, amelyekkel elvégezhetik a dolgukat.”

3025318-slide-5etface

Nos, 46 ember talán nem egy óriási minta statisztikai értelemben, de sok előző „szemkövetési” tanulmány fedezte már fel, hogyan tekintenek az emberek a weboldalakra az információ megtalálásának kontextusában – azaz például, hogy miként jönnek rá, miről szól az oldal vagy hogyan olvasnak el egy cikket. Ez a mostani azt sejteti, hogy amikor az emberek valami konkrétat akarnak vásárolni, kicsit másképp néznek az oldalakra.

„Az emberi kreativitást egy szent térnek gondolják, ahol az adatok nem segíthetnek minket, de szerintem ez nem igaz” – mondja Stelzer. „Az adatok megmutatják a józan észt, a hüvelykujjszabályt ahhoz, miként működnek a dolgok…”