A New York Post nagyobb cikket közölt arról a jelenségről, aminek kiindulási pontja sokak szerint a Tiktok. A platformon terjed ugyanis az, hogy hogyan kell KIA vagy Hundai autókat egy sima usb kábel segítségével feltörni.
A Post cikkének egyk szereplője Neil, akinek autóját egy nap alatt kétszer lopták el, majd később még őt vitték el bilincsben, és gyakorlatilag a mai napig nem tudja az autóját vezetni. És ő csak egyike a több ezer hasonló autósnak.
Ezt a nagy számot vírusvideókkal hozták összefüggésbe, amelyeket a TikTokon és más közösségi média platformokon tettek közzé, és megtanítják az embereknek, hogyan indítsák be az autókat USB-kábellel, és hogyan használják ki az Egyesült Államokban indításgátló nélkül árusított egyes modellek biztonsági rését.
Ellentétben néhány közösségi média által vezérelt trenddel, amelyek látszólag eltűnnek, amikor a rendőrség kézre keríti őket, az autólopások folytatódtak. A Hyundai megpróbált együttműködni a TikTokkal és más platformokkal, hogy eltávolítsa a videókat, de ahogy újabbak jelentek meg, a lopások ismét fellángolnak, ami jól illusztrálja a veszélyes tartalmak hatásait, amelyek egyre nagyobb teret hódítanak a tinédzserek körében, akik csupán heccből is elkötnek így autókat.
Tucatnyi város rendőrkapitánysága szerint a videók hozzájárulnak a letartóztatott vagy autólopással vádolt fiatalkorúak számának növekedéséhez. A kriminológiai szakértők azonban arra figyelmeztetnek, hogy a tinédzserek szerepe a lopások megnövekedésében – amely a világjárvány idején kezdődött, és nem korlátozódik a Kiára és a Hyundaira – mesterségesen felfújható, mivel a bűnözésben járatlan tinédzsereket nagyobb valószínűséggel kapják el.
A YouTube az elmúlt hónapokban eltávolította a „Kia Challenge” néven ismert videókat, mondta Elena Hernandez szóvivő, miközben hangsúlyozta, hogy a vállalat a kontextust figyelembe veszi a döntések meghozatalakor.
„Egyes videókat engedélyezhetünk, ha oktatási, dokumentumfilmes, tudományos vagy művészi jellegűek” – írta Hernandez.
A TikTok szóvivője nyilatkozatában visszautasította azokat az állításokat, amelyek szerint a híradásokban említett veszélyes kihívások közül sok tömeges népszerűségre tett szert a platformon.
„Nincs bizonyíték arra, hogy ezek a kihívások valaha is „trendet kaptak volna” a TikTokon, és egyértelműen dokumentált előzmények vannak arra vonatkozóan, hogy sok, a TikTokhoz hamisan társított kihívás teljes egészében a platform előtti volt” – mondta Ben Rathe, a TikTok szóvivője.
Hany Farid, aki januárban lépett ki a TikTok amerikai tartalmi tanácsadó testületéből, mert úgy érezte, nem tudja befolyásolni a változásokat, azt mondta, hogy valóban kihívást jelent tudni, honnan erednek egyes trendek, mivel a tartalom gyorsan mozog a platformok között.
A Facebookot és az Instagramot birtokló Meta nem válaszolt a hasonló videók szűrésére vonatkozó megkeresésekre.