Manapság az üzleti világ kisebb-nagyobb szereplői is ráébrednek, milyen fontos a minőségi, hozzáértő, állandóan elköteleződésre ösztönző közösségi média jelenlét. Ugyanakkor, mivel ez a szakma viszonylag új, sokan gondolják, hogy a munkát egy fiatal gyakornok vagy a technikáért rajongó unoka is el tudja végezni.

Az igazság azonban az, hogy a tapasztalatok szerint a közösségi média ennél nehezebb ügy. Fontos szereplő, amely igényes, folytonosan változó és gyakran egy karrierlehetőség is, amelyet azonban sok félreértés övez. A Business2Community sorra veszi ezeket:

1. Bárki meg tudja csinálni.

Specifikus készségekről és komoly tanulási folyamatról van szó. Amikor az online hírnév menedzseléséről beszélünk, a technikák kulcsfontosságúak, és valljuk be, hogy nem mindenkinek van meg a tehetsége az üzenetek megfelelő módon történő kommunikálásához. A közösségi média menedzser válaszol a fogyasztók kérdéseire, megválasztja a márkád hangnemét és személyiségét, valamint kezeli a tartalmakat, amelyekre a követők reagálnak majd. Ha az illető, akit felvettél, nem járatos abban az iparágban, amelyet megcélzol, nagy az esélye annak, hogy egy nagy adag inspiráló idézettel és internet mémmel végzed tartalom címén.

rumors-resized-600

2. A közösségi média menedzser egész nap csak „játszik”.

Mindig lesz valaki, aki megkérdezi, mivel keresed a kenyeredet és ha azt mondod, a közösségi médiában dolgozol, ezt fogják mondani (vagy gondolni): „Akkor egész nap csak Facebookon és Twitteren játszol?”. Ilyenkor kell lelkierőt gyűjteni és elmondani a lehető legnyugodtabb hangnemben, hogy a közösségi média menedzsment hatalmas mennyiségű stratégiát követel meg a pozitív ROI (return on investment, azaz a befektetés megtérülése) érdekében. Egy közösségi média menedzser teljesítményét különböző kampányokból, tartalomból és elköteleződésből érkező marketing analitikával kellene mérni.

A cég nagyívű marketing stratégiájával való integráció bonyolult részét képezi a céloknak és objektíváknak. A kapcsolatok azonosítása és ápolása a közösségi média legfontosabb céljai között kell szerepelnie, így a legjobb márkák arra törekednek, hogy észrevegyék és jutalmazzák is márkájuk szószólóit.

3. A közösségi média menedzser munkája véget ér a nap végén.

Szép lenne, de sajnos a közösségi médiában nem létezik a 9-5-ig munkaidő fogalma. A közösségi média menedzsernek mindig elérhetőnek kell lennie. Állandóan felugranak az értesítések a telefonon, érkeznek a fogyasztók kérdései Twitteren, megjelennek a választ váró kommentek Facebookon, zargatnak LinkedIn-en és még folytathatnánk a sort: nincs megállás.

Gossip

4. Egy stressz nélküli munka.

A közösségi média menedzserek feladata, hogy kiépítsék a márka személyiségét és elérhetőségét, mégis néhány szakember nem értékeli ezt a szerepkört. Pedig a munka részét képezi az is, hogy a menedzser naprakész legyen a közösségi témákban, mindent tudjon az aktuális trendekről, változásokról, eszközökről. A stratégiák és a platfromok állandóan változásban vannak, folyton kiegészülnek és növekszik a befolyásuk. Rápakolnak a tűzre ott, ahol már vannak lángok és formálják a márkáról alkotott véleményeket, amelyek szükségesek az online hírnév javítása érdekében.

5. A hibáik a legnagyobb hibák.

Felejtsétek el a tollat, az „Elküld” gomb sokkal hatalmasabb a kardnál is. Minden email célba jut. Minden tweetet tízezrek olvasnak. Mindent kritizálnak, beszélnek róla, széttépnek, dicsérnek vagy megosztanak. A legtöbb hivatás esetében, ha elkészül valaki egy feladattal, azzal egyenesen a főnökéhez megy. Egy közösségi média menedzser viszont sokkal több ügyféllel dolgozik együtt több száz hálózaton keresztül. Nem véletlen, hogy napi szinten hallani arról, hogy kirúgtak valakit, mert rossz tartalmat posztolt vagy rossz tweet ment ki a kezei közül.

SocialMediaManager