Az Oxford Internet Institute (OII) tanulmánya szerint nincs bizonyíték arra, hogy a Facebook globális elterjedése összefüggésben állna széles körben elterjedt pszichés ártalmakkal.
A kutatás azt vizsgálta, hogyan változott a jólét 72 országban a közösségi média platform használatának növekedésével.
Ez a megállapítás furcsa módon ellensúlyozza azt az általános vélekedést, hogy a közösségi média pszichológiailag káros – érvelnek a kutatók. Számos országban, köztük az Egyesült Királyságban is fontolgatják a közösségi média felhasználóinak az online ártalmak elleni védelmét célzó törvényalkotást.
A Facebookot birtokló Metát a visszaélést bejelentők tanúvallomásai és a kiszivárogtatásokon alapuló sajtóértesülések nyomán vizsgálták, amelyek azt sugallják, hogy a cég saját kutatása néhány felhasználóra gyakorolt negatív hatásokra mutatott rá. Ez a kutatás csak a Facebookot vizsgálta, és a Meta többi platformját, köztük az Instagramot, nem.
Andrew Przybylski, az OII professzora elmondta a BBC-nek, hogy a tanulmány arra a kérdésre próbált választ adni: „Az országok egyre telítettebbé válnak a közösségi médiával, ezek után hogyan néz ki a lakosságuk jóléte?”
Azt mondta: „Általában úgy gondolják, hogy ez rossz dolog a jólétre nézve. Viszont az általunk összegyűjtött és elemzett adatok nem azt mutatták, hogy ez a helyzet.”
A Przybylski professzor által végzett korábbi OII-munka szintén csekély összefüggést talált a tinédzserek technológiahasználata és a mentális egészségügyi problémák között.
A jelentés azonban csak a Facebook-használat általános hatását vizsgálta nemzeti szinten. Az átfogó megállapítások nem fedik fel a Facebook használatának hatását a különleges sebezhetőségű embercsoportokra.
Előfordulhat például, hogy nem mutatja a felhasználók kis csoportjaira gyakorolt negatív hatásokat, ha ezeket ellensúlyozzák a másokra gyakorolt pozitív hatások, ismerte el Przybylski professzor. Nem részletezte azt sem, hogy bizonyos típusú tartalmak – például az önkárosító anyagok – által jelentett kockázatokat vizsgálni kéne.
Przybylski professzor és Matti Vuorre társszerző által lektorált kutatás a Facebook által szolgáltatott nagy mennyiségű adaton alapul. Mindkét kutató független a cégtől, és a kutatást nem a technológiai óriás finanszírozta.
A Facebookot birtokló Meta azt mondta, reméli, hogy egy közösségi média cég belső adatait használó „egyfajta tanulmány” eredményes beszélgetésekhez vezet a döntéshozókkal, a szülőkkel és a tudósokkal.
Forrás: BBC