A Pew legfrissebb adatai szerint a tinédzserek mindennapi iskolai és otthoni tevékenységeik kiterjesztésének tekintik a Facebookot, mintsem egy olyan helynek, ahol relaxálhatnak és önmaguk lehetnek. Nem amiatt aggódnak, hogy harmadik fél hozzáfér az adataikhoz vagy, hogy a szüleik nem túl hízelgő fotókat fedeznek fel róluk – az a dráma zavarja őket, amely a hálózatban való állandó jelenlét ápolásával jár, így a lájkgyűjtés, a profilképeken való utálkozás, a politizálás és a klikkek, amelyek meghatározzák a tinédzser életet – írja a The Verge.

A Pew arról számolt be, hogy míg a tinik 77 százaléka van jelen Facebookon, nem azt a „szabad és ingyenes megosztás” tendenciát érzékelik, amelyet a közösségi hálózat szeretne erősíteni, amikor a szolgáltatás jövőjéről beszél. Nagyjából a résztvevők fele törölte már ki saját posztjait vagy mások kommentjeit, illetve vonta vissza bejelölését fotókról. Háromnegyedük kitörölt másokat az ismerősi listájáról és 58 százalék blokkolt már valakit, hogy ne tudjon vele kapcsolatba lépni. A Pew azt írja, hogy „míg néhányan a fókuszcsoportból élvezték a Facebook használatát, sokkal többen asszociáltak a korlátozásokra egy növekvő felnőtt jelenléten keresztül, a nagy nyomásra és az egyébként negatív közösségi interakciókra (’dráma’), vagy érezték úgy, hogy elárasztják őket azok, akik túl sok mindent osztanak meg.”

facebook_photo__1_of_1__large_verge_medium_landscape

Amíg az online közösségi élet nyomása nehezedik a tini közösségi média felhasználókra, nem foglalkoznak azzal, harmadik fél hozzáfér-e az adataikhoz. Mindössze a részvevők kilenc százaléka mondta, hogy „nagyon aggódik” emiatt. A szülők esetében már másképp alakul a történet – 81 százalékukat aggasztja, hogy a hirdetők mennyi mindent megtudhatnak a gyerekeikről. És míg az eredmények szerint szakadék is jelentkezhetne az értékek között (néhányan úgy fogalmaztak „nincs mit elrejteniük”), a válaszokból az derül ki, hogy a tinédzserek nem értik, a közösségi média szolgáltatások mihez kezdenek a személyes adataikkal.

A Facebookon gyakorlatilag azt folytatják, amit az iskolában és otthon (a tinik 70 százaléka ismerőse a szüleinek az oldalon), egyre több és több tinédzser számol be arról, hogy más szolgáltatásokhoz fordulnak, ahol azt érzik, szabadabban fejezhetik ki magukat. Különösen ilyen a Twitter, ahol a tinik 24 százaléka található meg – 16 százalék mindössze egy éve regisztrált –, és közel kétharmaduk nyilvánosan posztol, szemben azzal a 14 százaléknyi Facebook felhasználóval, akik teljesen nyilvános profillal rendelkeznek.

Összességében tehát, ezek az adatok megerősítik azt, amiről már hónapok óta suttognak – a Facebook nagyon jól áll a számok tekintetében, de egyre inkább igaz, hogy nem az a hely, ahol a tinik szívesen töltik az idejüket.