A vásárlóknak sok oka lehet, amiért online keresnek termékeket. Talán egy konkrét darab után kutatnak vagy kedvezmény érdekli őket, esetleg össze akarják hasonlítani a lehetőségeiket. Ha megérted ezeket az alapvető viselkedési mintákat, amelyek a vásárló keresési mechanizmusára jellemzőek, online kereskedőként jobb döntéseket hozhatsz, ami az oldal dizájnját vagy a termék promóciót illeti. A Practical Ecommerce cikkében 5 ilyen mintát tárgyal.
1. Elhelyezés
Ez esetben a keresés célja egy ismert termék megtalálása. A vásárló például kutathat egy farmer után és bár nem ismeri a termék minden részletét, általánosságban tudja, hogy az létezik, relatíve gyakori és talán azt is, hogy milyen méretre van szüksége.
A keresési feladat ebben az esetben valószínűleg tartalmaz pontos lekérdezéseket a keresőmotorokban vagy egy kereskedő saját oldalának keresőjében. Itt a cél egyszerűen az lehet, hogy vissza kell térni a lehető legjobb keresési találatokhoz, amelyek relevánsak a lekérdezés szempontjából. Ezért az optimalizálási erőfeszítések során a lehető legjobb, azaz legrelevánsabb és a legtöbb információt megtérítő eredményekre kell fókuszálni.
2. Ellenőrzés
Néha a vásárlóknak ellenőrizniük kell, hogy az adott termék megfelel-e néhány fontos specifikációnak vagy elvárásnak. Ezekben az esetekben a vevő valószínűleg ismeri a keresett elemet, de meg akar bizonyosodni róla, hogy pontosan megértette a termék lényegét. Így egy gyerekülést kereső vásárló már azt is eldönthette, hogy melyik márkát és modellt akarja megvenni. Ám lehet, hogy még egyszer nekifut az online kutatásnak a vásárlás előtt, hogy biztosan azt az ülést vegye meg, amelyik megfelel a gyermeke súlyának és magasságának.
Az ellenőrző vásárló típusánál arra szükséges emlékezni, hogy a legfontosabb specifikációkat is meg kell adni a termékleírásokban. Néhány tulajdonságot már a címben vagy az oldal felső részében is megadhatsz, így az ilyen típusú kereséseknél kereskedőként jobban fogsz teljesíteni.
3. Megfigyelés
Nem minden online vásárlás spontán. Valójában valószínűbb, hogy az interneten vásárlók – különösen, ha drága vételről van szó – több oldalt is meglátogatnak, mielőtt döntenek. Átnézik az árakat, kuponokat keresnek, és ilyenkor megfigyelnek, hogy tudatában legyenek minden információnak a termék fejlődésével, elérhetőségével vagy árával kapcsolatban.
A nemrég elérhetővé vált Chromecast eszköz jó példa lehet erre. A Chromecast lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy megjelenítsenek bármit a televízióban, amit a Chrome böngészővel ellátott számítógépükön néznek. A bevezetése után gyorsan elkapkodták a terméket és sok vásárlónak utána kellett járni az elérhetőségének ahhoz, hogy vehessenek egyet, amint újra megvásárolhatóvá válik.
Néhány kereskedő ezért proaktívan viselkedik és termékekre fókuszáló RSS hírfolyamot vagy termékértesítéseket biztosít, amelyek automatikusan jelzik a vásárlónak, ha változik a leltár állapota vagy az ár.
4. Összehasonlítás
Itt olyan egyszerű dologról is szó lehet, mint a színek összehasonlítása vagy olyan összetettebb tevékenységről, mint különböző memória modulok összevetése egyik oldalról a másikra. A kereskedőnek néha elég annyi, hogy megjelenít egy „összehasonlítás” gombot, amely megmutatja kettő vagy több termék tulajdonságait egymás mellett, míg komplexebb vásárlási modellekben parametrikus keresésre lehet szükség, amely lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy meghatározzák a lekérdezés paramétereit.
5. Felfedezés
A felfedező vásárló új termékeket, kategóriákat vagy opciókat keres. Vegyünk egy példát, amelyben egy vevő könyvek után kutat a Barnes & Noble weboldalán. Átnézhet több oldalt is, követheti releváns termékek linkjeit vagy elolvashatja a kritikákat.
A lényeg, hogy az oldalnak segítenie kell a vándorlásban a felfedezőt és biztosítania afféle jelöléseket, amelyek megmutatják a vásárlónak, merre járt már, hogy így ne haladjon visszafelé vagy unja el magát.
A tartalommarketing, amely leírja a termékekhez kapcsolódó tevékenységeket, szintén hasznos lehet az ilyen vásárlók esetében.