A közösségi oldalak szakértőit az elmúlt hónapokban szinte mindennél jobban foglalkoztatja, hogy milyen lesz élet az Instagramon lájkok nélkül. Nem csak az egyszerű hétköznapi felhasználóknak nagy kérdés ez, hanem az influenszereknek és a hirdető márkáknak is. 

Mi a baj a lájkokkal?

Jelenleg a lájk a népszerűség valutája. Ez igaz a profikra és a hétköznapi felhasználókra egyaránt. Tulajdonképpen ezt elégelte meg az Instagram, és az lett az álláspont, hogy a felhasználókat feszélyezi, ha esetleg kevés lájkot kapnak, ami súlyos esetekben a mentális betegségek kialakulásában is szerepet játszhat. Ezt nem nehéz elképzelni, ha egy fiatal kevés lájkot kap a szelfijére, akkor ez a virtuális világban azt jelentheti számára, hogy ő kevés vagy nem elég jó. 

Azok viszont, akik abból élnek, hogy aktívak az Instagramon, fontos mutatónak tartják a lájkok számát. Egyrészt ez egyfajta visszajelzés, hogy milyen tartalmakat kedvelnek a követőik, másrészt egy jelzés a náluk hirdető márkáknak, hogy mennyire szerették a partneri együttműködéseket. Persze nem ez a fő mérőszám, de mégis sokat jelent, és az Instagram szerint ez is tud annyira frusztráló lenni, hogy ez hosszú távon mentális gondokat, szorongást okozhat. 

Az Instagram célja, hogy csökkenjen a nyomás azzal, hogy a felhasználóik önértékelését ne az határozza meg, hogy hány lájkot kapnak. Ugyanakkor közleményük szerint megértik, hogy van, akiknek fontosak ezek az adatok, és azon vannak, hogy a márkáknak és a tartalomelőállítóknak továbbra is biztosítsanak olyan statisztikákat, amilyenekre szükségük van. 

Hogyan néz ki a helyzet most? 

A kritikusok szerint azoknak lesz a legrosszabb, akiknek viszonylag kevés a követőjük, de azoknál annál nagyobb az elköteleződés. 

Mióta elindult az Instagram, azóta híres emberek, fitness guruk, divatbloggerek, dizájnerek és lakberendezők vagy fotósok építettek ki maguk mögé jelentős követőbázist. Miután a fotós és videós üzenetük sok emberhez eljut, a márkák szívesen kérik fel őket együttműködésekre. Van olyan, akinek gyakorlatilag minden bejegyzése valamilyen reklám, erre nem olyan régen itthon is felfigyelt a Gazdasági Versenyhivatal, de ez egy másik történet. 

Alapvetően jelenleg a képlet egyszerű: a népszerűséget pénzre lehet váltani, méghozzá nem is kevésre, hiszen az olyan top influenszerek mint mondjuk Kylie Jenner több mint egymillió dollárt is kérhetnek egyetlenegy posztért. 

A márkák a pénzért hallgatóságot vesznek, és eljutnak a sok követővel rendelkező influenszer közönségéhez. A megfelelő influenszert különböző mutatók alapján választják ki, számít a követők száma, hogy mennyi lájkot kap a bejegyzéseire, vagy hogy milyen típusú tartalmakat oszt meg. gyakran kérnek be olyan adatokat is, mint hogy hogyan néz ki a követőik demográfiai adatai, milyen korosztály követi, milyen neműek és milyen országokból. 

Mi fog történni? 

Az az, amit még egyelőre nem lehet tudni. Arról már mi is írtunk, hogy sokaknál inkább a lájkok elvesztése okozott frusztráltságot, de a szakemberek szerint sokkal nehezebb lesz ellenőrizni a hitelességet is. Eddig viszonylag egyszerű volt a helyzet, ha valaki sok követővel rendelkezik, de kevés lájkot kap a posztjaira, akkor azonnal tudják, hogy itt valami nagyon nincs rendben. 

Ugyanakkor a szakértők szerint ez már csak azért is lesz egy tisztább verseny, mert így a márkák is kénytelenek lesznek elmélyedni a statisztikákban, és megérteni, hogy nem a sok lájk számít, hanem inkább az, hogy a partner követőbázisa mennyire elkötelezett, mennyire tudnak azonosulni a hirdető márkával, és végre egyértelmű lesz, hogy nem a lájkok számától lesz valaki igazán erős. 

Forrás: CNN